Pluviometer with pet's bottles: analysis of the methodological practices used with alternative materials as facilitator of the teaching-learning of climatology

Authors

  • Rodrigo Nascimento Bentes Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240704

Keywords:

alternative materials, climatology, teaching

Abstract

The present work aims to analyze the methodological resources used by the classroom teacher through the use of alternative materials for teaching the discipline Climatology, with the construction of a rain gauge made with Pet's bottles, where as methodological proposals made possible to understand the principles on rainfall and rainfall capacity in the municipality of Barcarena, in the State of Pará. From this activity in the classroom, it was possible to facilitate the disciplinary content in a way that does not compare with the traditional pattern of teaching and dynamising the activities in a contextualized way, which methodically enriches the content when taught by the teacher. With the construction of this alternative equipment, important data were obtained to understand the rainfall in this region, being the municipality belonging to the Amazon region, where climatic and meteorological factors differ from other regions of the country. With this way of teaching, the teaching-learning process is guaranteed and becomes effective for the critical development of the student, on the specific subject addressed, in this case, the study of rainfall in Climatology.

Author Biography

Rodrigo Nascimento Bentes, Universidade do Estado do Pará

Graduado em ciências naturais com habilitação em Química pela Universidade do Estado do Pará, graduando em licenciatura plena em Geografia pela universidade do Estado do Pará, pós graduado em gestão e docência no ensino superior pela faculdade de educação e tecnologia da Amazônia - FAM

References

ALBUQUERQUE, Monik Fernandes de. SOUZA, Everaldo Barreiros de. OLIVEIRA, Maria do Carmo Felipe de. Júnior, José Augusto de Souza. Precipitação nas mesorregiões do Estado do Pará: climatologia, variabilidade e tendências nas últimas décadas (1978-2008). Revista Brasileira de Climatologia. Ano 6 – Vol. 6 – Junho/ 2010.

CACILHAS, Leonardo Edemir; HAMES, Paulo Ricardo; GONÇALVES, Francilaine. Pluviômetro de Roda d’água. Florianópolis SC, [entre 2005 a 2015]. Acesso em: 15 Mar.2018

FISCH, G.; MARENGO, J. M.; NOBRE, C. A. Uma revisão geral sobre o clima da Amazônia. Acta Amazônica, v.28, n.2, p.101-126. 1998.

LIRA, Francisco Sousa. MACHADO, Maria José Jorge. SANTOS, Swhelen Saraiva. SOUSA, Romário Rosa de. O Ensino de Climatologia Geográfica a partir da utilização de Uma Estação Meteorológica de Baixo Custo. VII encontro Nacional de Ensino de Geografia, out. Catalão (GO). 2015.

GRIMM, Alice Marlene. Apostila de meteorologia. Disponível em HTTP://fisica.ufpr.br/grimm/aposmeteo/. Elaborado pela professora Dra. Alice Marlene Grimm da UFPR. Acesso em: 27.set.2017. Apostila.

MARANDOLA JR, E. Tangenciando a vulnerabilidade. In: HOGAN, D. J. & MARANDOLA JR, E. (org.) Populações e mudanças climáticas: dimensões humanas das mudanças ambientais globais, CAMPINAS: NEPO/Unicamp; Brasília: UNFPA. P.: 29-52. 2009. Disponível em http://:/Users/windows7/Downloads/Cap_11_PrecPluv.pdf. Acesso em: 28. Set.2017.

MELLO, Márcia Cristina de Oliveira. Da teoria à prática do ensino da Geografia. Conteúdos e didáticas de geografia. UNESP, 2012.

ROCHA, E.J.P. Balanço de umidade na Amazônia durante o experimento FLUAMAZON. 1991. Dissertação (MSc. em Meteorologia) - Departamento de Ciências Atmosféricas-IAG-USP, São Paulo, 1991.

SOUZA, E. B.; AMBRIZZI, T. Pentad precipitation climatology over Brazil and the associated atmospheric mechanisms. Climanálise, São José dos Campos, v. 5, n.6 p. 36-44. jan. 2003.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 5. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

PREFEITURA MUNICIPAL DE BARCARENA. Geografia do Município de Barcarena. Disponível em: http://www.barcarena.pa.gov.br/portal/pagina?id=10&url=geografia. Acesso em: 27.Jun.2019.

MARQUARDT, Djane Gomes; SOUSA, Romário Rosa de. Oficina de climatologia uma forma diferente de ensino e aprendizagem com acadêmicos do curso de segunda licenciatura em geografia – PARFOR – CUA/UFMT. Variabilidade e susceptibilidade climática: Implicações Ecossistêmicas e Sociais. Goiânia (GO)/UFG. Out. 2015

SOUSA, Romário Rosa De. RODRIGUES, Luciene Inácio. PAULO, Celso Aparecido De. Estação meteorológica de baixo custo. Variabilidade e susceptibilidade climática: Implicações Ecossistêmicas e Sociais. Goiânia (GO)/UFG. Out.2015.

Published

2019-07-01

How to Cite

Bentes, R. N. (2019). Pluviometer with pet’s bottles: analysis of the methodological practices used with alternative materials as facilitator of the teaching-learning of climatology. Revista Ensino De Geografia (Recife), 2(1), 140–147. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240704