Pluviometer with pet's bottles: analysis of the methodological practices used with alternative materials as facilitator of the teaching-learning of climatology
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240704Keywords:
alternative materials, climatology, teachingAbstract
The present work aims to analyze the methodological resources used by the classroom teacher through the use of alternative materials for teaching the discipline Climatology, with the construction of a rain gauge made with Pet's bottles, where as methodological proposals made possible to understand the principles on rainfall and rainfall capacity in the municipality of Barcarena, in the State of Pará. From this activity in the classroom, it was possible to facilitate the disciplinary content in a way that does not compare with the traditional pattern of teaching and dynamising the activities in a contextualized way, which methodically enriches the content when taught by the teacher. With the construction of this alternative equipment, important data were obtained to understand the rainfall in this region, being the municipality belonging to the Amazon region, where climatic and meteorological factors differ from other regions of the country. With this way of teaching, the teaching-learning process is guaranteed and becomes effective for the critical development of the student, on the specific subject addressed, in this case, the study of rainfall in Climatology.
References
ALBUQUERQUE, Monik Fernandes de. SOUZA, Everaldo Barreiros de. OLIVEIRA, Maria do Carmo Felipe de. Júnior, José Augusto de Souza. Precipitação nas mesorregiões do Estado do Pará: climatologia, variabilidade e tendências nas últimas décadas (1978-2008). Revista Brasileira de Climatologia. Ano 6 – Vol. 6 – Junho/ 2010.
CACILHAS, Leonardo Edemir; HAMES, Paulo Ricardo; GONÇALVES, Francilaine. Pluviômetro de Roda d’água. Florianópolis SC, [entre 2005 a 2015]. Acesso em: 15 Mar.2018
FISCH, G.; MARENGO, J. M.; NOBRE, C. A. Uma revisão geral sobre o clima da Amazônia. Acta Amazônica, v.28, n.2, p.101-126. 1998.
LIRA, Francisco Sousa. MACHADO, Maria José Jorge. SANTOS, Swhelen Saraiva. SOUSA, Romário Rosa de. O Ensino de Climatologia Geográfica a partir da utilização de Uma Estação Meteorológica de Baixo Custo. VII encontro Nacional de Ensino de Geografia, out. Catalão (GO). 2015.
GRIMM, Alice Marlene. Apostila de meteorologia. Disponível em HTTP://fisica.ufpr.br/grimm/aposmeteo/. Elaborado pela professora Dra. Alice Marlene Grimm da UFPR. Acesso em: 27.set.2017. Apostila.
MARANDOLA JR, E. Tangenciando a vulnerabilidade. In: HOGAN, D. J. & MARANDOLA JR, E. (org.) Populações e mudanças climáticas: dimensões humanas das mudanças ambientais globais, CAMPINAS: NEPO/Unicamp; Brasília: UNFPA. P.: 29-52. 2009. Disponível em http://:/Users/windows7/Downloads/Cap_11_PrecPluv.pdf. Acesso em: 28. Set.2017.
MELLO, Márcia Cristina de Oliveira. Da teoria à prática do ensino da Geografia. Conteúdos e didáticas de geografia. UNESP, 2012.
ROCHA, E.J.P. Balanço de umidade na Amazônia durante o experimento FLUAMAZON. 1991. Dissertação (MSc. em Meteorologia) - Departamento de Ciências Atmosféricas-IAG-USP, São Paulo, 1991.
SOUZA, E. B.; AMBRIZZI, T. Pentad precipitation climatology over Brazil and the associated atmospheric mechanisms. Climanálise, São José dos Campos, v. 5, n.6 p. 36-44. jan. 2003.
PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 5. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
PREFEITURA MUNICIPAL DE BARCARENA. Geografia do Município de Barcarena. Disponível em: http://www.barcarena.pa.gov.br/portal/pagina?id=10&url=geografia. Acesso em: 27.Jun.2019.
MARQUARDT, Djane Gomes; SOUSA, Romário Rosa de. Oficina de climatologia uma forma diferente de ensino e aprendizagem com acadêmicos do curso de segunda licenciatura em geografia – PARFOR – CUA/UFMT. Variabilidade e susceptibilidade climática: Implicações Ecossistêmicas e Sociais. Goiânia (GO)/UFG. Out. 2015
SOUSA, Romário Rosa De. RODRIGUES, Luciene Inácio. PAULO, Celso Aparecido De. Estação meteorológica de baixo custo. Variabilidade e susceptibilidade climática: Implicações Ecossistêmicas e Sociais. Goiânia (GO)/UFG. Out.2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rodrigo Nascimento Bentes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.