Gibi construction as a facilitator of the geography teaching learning process

Authors

  • Ana Cláudia Araújo Diniz Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
  • Mircia Ribeiro Fortes Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240721

Keywords:

Ensino de Geografia, Formação de professores, Ensino Superior

Abstract

This paper aims to present the report of a proposal for the constructionof comic books in geography teaching, as a facilitator of the teaching-learning process to approach the city-country theme. There is a certain perspective in the teaching of geography basedsimply on a constant mnemonic, a fact that does not collaborate with meaningful learning for life in society and also does not arouse the student's interest in geography as a school subject, as the way It is worked on in the routine of systematized Therefore, we intend to present the importance of the use of didactic-pedagogical tools in the teaching and learning process of geography in higher education, considering the need to redefine the temporal-spatial relationship, in favor of education and geographical reasoning that provide individuals a new positioning to criticality and reflection. However, such tools cannot be used as hangers, but rather as a means for the geography teaching process. From the construction of comics we find that the methodology isa stimulus in the teaching-learning process of geography, becausethe text and drawing express the creativity, reflection and perception of students

Author Biographies

Ana Cláudia Araújo Diniz, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Departamento de Geografia (UFAM), Geografia Urbana, Humana e Ensino, Gengrafia e Ensino.

Mircia Ribeiro Fortes, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Departamento de Geografia (UFAM), Geografia Urbana, Humana e Ensino, Gengrafia e Ensino, Geografia Física.

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: História de Geografia. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. 3 ed. Brasília, 2001.

KAERCHER, Nestor André. O gato comeu a geografia crítica? Alguns obstáculos a superar no ensino-aprendizagem de Geografia. In: PONTUSCHKA, N.N; OLIVEIRA, O. (orgs.). Geografia em Perspectiva. São Paulo: Contexto, 2002.

MEDEIROS, João Bosco. Redação científica: a prática de fichamento, resumos, resenhas. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2004.

MOYA, Álvaro de. Shazam! 3. ed. São Paulo: Perspectiva (Debates, 26), 1977.

SANTOS, Milton. Técnica, espaço e tempo: globalização e meio técnico científico informacional. 5ª ed. São Paulo: Edusp, 2008.

SANTOS, Roberto Elísio dos. Aplicações da história em quadrinhos. In.: Comunicação & Educação, n. 22, p. 46-51, 2001. Disponível em: http://reposcom.portcom.intercom.org.br. Acesso em: 12 out. 2018.

SOUZA, Hamilton Ribeiro de. SOUZA, Patrícia Pires Queiroz. O mundo de Mafalda: ensinando e aprendendo Geografia através de outras linguagens. In: PORTUGAL, Jussara Fraga; OLIVEIRA, Simone Santos de; PEREIRA, Tânia Regina Dias Silva (orgs.). Geografias e linguagens: concepções, pesquisas e experiências formativas. Curitiba: CRV, 2013.

SELBACH, Simone (Supervisão Geral). Geografia e Didática. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

VESENTINI, José William. Ensaios de geografia crítica: história, epistemologia e (geo)política. São Paulo: Plêiade, 2009.

Published

2019-08-11

How to Cite

Diniz, A. C. A., & Ribeiro Fortes, M. (2019). Gibi construction as a facilitator of the geography teaching learning process. Revista Ensino De Geografia (Recife), 2(2), 19–28. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240721