The initial and continuing training of geography teachers from the teaching reflection
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.244880Keywords:
Training, Geography, TeacherAbstract
The article is the result of discussions with teachers of the Research Group, Teaching, Learning and Teacher Training (GEAF -UNB) that took place at the study meetings in 2019. The text analyzes the performance of the geography teacher in the classroom, with regard to initial and continuing education, the deficiency of knowledge and learning and the reflection of such weaknesses in the experiences experienced in the school routine.The theoretical contribution was basedon scientific documents of geography and education teaching, reflections of different authors: Cavalcanti (2017); Cunha (2010); Nóvoa (1992; 2004); Pimenta (2012); Shulman (2005); group readings and discussions; collection and recording of reports and interviews of geaf member teachers. At the end of the research, there are considerations regarding the main weaknesses in the educational process that interfere in the pedagogical practice of the geography teacher. The text also pointed out the importance of initial and continued training in order to qualify and transform teaching actions in the classroom.References
BAUER, Martin W.; GASKELL, George. (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. 13ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017 (reim.).
BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.
CUNHA, M. I. Lugares de formação: tensões entre a academia e o trabalho docente. In: DALBEN, A.; LEAL, L.; SANTOS, L (Orgs.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: didática, formação de professores, trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 129-149.
DALFOVO, Michael Samir; LANA, Rogério Adilson; SILVEIRA, Amélia. Métodos quantitativos e qualitativos: um resgate teórico. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, v. 2, n. 4, p. 01-13, Sem II, 2008. ISSN 1980-7031
LUZ NETO, Daniel Rodrigues Silva; SILVA, Juanice Pereira Santos. O raciocínio geográfico de alunos com deficiência intelectual em uma escola pública do Gama-DF. Terra Livre, v. 2, n. 53, p. 318348, jul -dez. /2019.
MCBRIDE, Rob (ed.). The In-Service Training of Teachers. Lewes: The Falmer Press, 1989.
NÓVOA, Antonio. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote.1992.
NÓVOA, Antonio. Educação e formação ao longo da vida. CRE Mário Covas/SEE, SP. Entrevista concedida por e-mail em outubro de 2004 ao CRE Mario Covas/SEE-SP. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br.
PICONEZ, Stela. (coord.) A prática de ensino e o estágio supervisionado. Campinas, Papirus, 1991.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidades e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999.
SCHÕN, Donald A. (1990). Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, p. 77-91.
SILVA, S. A. R. & BARBOSA. J. R. A. Formação Continuada de Professores para a Atualidade: Tecendo relações, trajetórias e desafios entre Universidade e Escola, In: FERREIRA, Gabriella Rossetti (Org.). Formação Docente nas Dimensões Ética, Estética e Política 2. [Recurso eletrônico]. Ponta Grossa, PR. Ed. Atena, 2019. p. 140 – 148.
SHULMAN, Lee S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. v.9, n.2, Granada, España, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Juanice Pereira Santos, Maria Solange Melo de Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.