The initial and continuing training of geography teachers from the teaching reflection

Authors

  • Juanice Pereira Santos Universidade de Brasília Brasil
  • Maria Solange Melo de Sousa Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.244880

Keywords:

Training, Geography, Teacher

Abstract

The article is the result of discussions with teachers of the Research Group, Teaching, Learning and Teacher Training (GEAF -UNB) that took place at the study meetings in 2019. The text analyzes the performance of the geography teacher in the classroom, with regard to initial and continuing education, the deficiency of knowledge and learning and the reflection of such weaknesses in the experiences experienced in the school routine.The theoretical contribution was basedon scientific documents of geography and education teaching, reflections of different authors: Cavalcanti (2017); Cunha (2010); Nóvoa (1992; 2004); Pimenta (2012); Shulman (2005); group readings and discussions; collection and recording of reports and interviews of geaf member teachers. At the end of the research, there are considerations regarding the main weaknesses in the educational process that interfere in the pedagogical practice of the geography teacher. The text also pointed out the importance of initial and continued training in order to qualify and transform teaching actions in the classroom.     

Author Biographies

Juanice Pereira Santos, Universidade de Brasília Brasil

Doutoranda em Geografia pela Universidade de Brasília - UnB, Mestre em Geografia pela Universidade de Brasília - UnB, Graduada em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário de Brasília - UniCEUB (1997). Possui especialização em Educação Ambiental, Professora da Carreira Magistério Público da Secretaria de Estado e Educação do Distrito Federal - SEEDF, desde 1999, componente curricular Biologia. Trabalha com Educação Inclusiva no Atendimento Educacional Especializado em Sala de Recursos Generalista desde 2009. Membra do Grupo de Pesquisa Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores em Geografia - GEAF- UnB, desde 2018, coordenado pela professora Dr.ª Cristina Maria Costa Leite. Contato juanice.ahss@yahoo.com.br

Maria Solange Melo de Sousa, Universidade de Brasília

Doutoranda e Mestre em Geografia pela Universidade de Brasília (UnB); Especialista em EaD (Educação a Distância) pela Universidade Católica de Brasília (UCB); Graduada em Geografia pela União Pioneira de Integração Social (UPIS); Professora aposentada da SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO DO DF e professora tutora bolsista (colaboradora) da Universidade de Brasília (UnB), desde 2011. 

References

BAUER, Martin W.; GASKELL, George. (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. 13ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017 (reim.).

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.

CUNHA, M. I. Lugares de formação: tensões entre a academia e o trabalho docente. In: DALBEN, A.; LEAL, L.; SANTOS, L (Orgs.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: didática, formação de professores, trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 129-149.

DALFOVO, Michael Samir; LANA, Rogério Adilson; SILVEIRA, Amélia. Métodos quantitativos e qualitativos: um resgate teórico. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, v. 2, n. 4, p. 01-13, Sem II, 2008. ISSN 1980-7031

LUZ NETO, Daniel Rodrigues Silva; SILVA, Juanice Pereira Santos. O raciocínio geográfico de alunos com deficiência intelectual em uma escola pública do Gama-DF. Terra Livre, v. 2, n. 53, p. 318348, jul -dez. /2019.

MCBRIDE, Rob (ed.). The In-Service Training of Teachers. Lewes: The Falmer Press, 1989.

NÓVOA, Antonio. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote.1992.

NÓVOA, Antonio. Educação e formação ao longo da vida. CRE Mário Covas/SEE, SP. Entrevista concedida por e-mail em outubro de 2004 ao CRE Mario Covas/SEE-SP. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br.

PICONEZ, Stela. (coord.) A prática de ensino e o estágio supervisionado. Campinas, Papirus, 1991.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidades e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999.

SCHÕN, Donald A. (1990). Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, p. 77-91.

SILVA, S. A. R. & BARBOSA. J. R. A. Formação Continuada de Professores para a Atualidade: Tecendo relações, trajetórias e desafios entre Universidade e Escola, In: FERREIRA, Gabriella Rossetti (Org.). Formação Docente nas Dimensões Ética, Estética e Política 2. [Recurso eletrônico]. Ponta Grossa, PR. Ed. Atena, 2019. p. 140 – 148.

SHULMAN, Lee S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. v.9, n.2, Granada, España, 2005.

Published

2020-09-09

How to Cite

Santos, J. P., & Sousa, M. S. M. de. (2020). The initial and continuing training of geography teachers from the teaching reflection. Revista Ensino De Geografia (Recife), 3(2), 50–63. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.244880