Libertary songs in teaching: understanding the “sertão nordestino” in school geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.248775

Keywords:

Musical art, teaching tools, country landscape

Abstract

The present work originates from a degree project in Geography, focusing on the perspective of the arts as a reading of Latin American heritage landscapes. Based on some principles of libertarian and phenomenological approaches of school geography to understand the subject's power in his daily actions, he appropriated an artistic tool, the musical song, still considered “alternative” in basic education. The content worked through the classroom intervention was Sertão Nordestino. And the songs were selected by associative contrast (traditional X unusual). Bearing in mind that art music is a carrier of geography, we sought to understand the country landscape as an understanding of a lived world, without formal plasterings and accessible to the student. The result of the proposed reflection demonstrates musical possibility in the classroom, as an easy and competent strategy for understanding geographic content.

Author Biographies

Léon Denis Ferreira Xavier, Universidade de São Paulo

Mestrando em Integração da América Latina pelo Programa de Pós-Graduação Integração da América Latina da Universidade de São Paulo (USP). Graduado em Geografia Licenciatura pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Membro do Laboratório de Estudos Geoeducacionais e Espaços Simbólicos (LEGES), vinculado ao Departamento de Geografia da UFC e desenvolve pesquisas nas temáticas de Geografia e Música sob a ótica libertária

Christian Dennys Monteiro de Oliveira, Universidade Federal do Ceará

Pós-Doutor em Geografia Humana pela Universidade de Sevilha (Espanha - 2011); e, em Turismo Cultural, pela Universidade de São Paulo (Brasil - 2005), atua como Professor Associado, no Departamento de Geografia da Universidade Federal do Ceará, desde 2005, nos Cursos de Graduação, Mestrado e Doutorado

References

AUSUBEL, D.P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas.

CARNEY, G. O. Música e lugar. In: CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Z. (Orgs.). Literatura, música e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2007. p. 123-150.

CORREIA, A. C. S.; SÁ, L. A. C. M. de. Mapas mentais na construção do conhecimento para geração de bases de dados espaciais. Boletim de Ciências Geodésicas, Curitiba, v. 16, n. 1, p. 39-50, mar. 2010. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/bcg/article/view/17243. Acesso em: 28 out. 2020.

ELIADE, M. Imagens e Símbolos. 768. ed. Lisboa: Arcadia.

FERREIRA, M. Como usar a música na sala de aula. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2002. 238 p. Coleção como usar na sala de aula.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra. Pp.57-76. 1996. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/610265/mod_resource/content/2/Texto6-Freire-1parte.pdf>. Acesso em: 29. mar. 2020

KAERCHER, N. A. Das coisas sem Rosa uma delas é o Pessoa: as geografias do Manoel e do Nestor na busca do bom professor. In: TONINI, I. M. et al (Org.). O ensino de Geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: Ed. Ufrgs, 2011. p. 205-220

KROPOTKIN, P. What Geography Ought to Be. The Nineteenth Century, Londres, v. 18, 1885. Disponível em: http://dwardmac.pitzer.edu/anarchist_Archives/kropotkin/whatgeobe.html. Acesso em: 8 fev. 2020.

LIPIANSKY, E. M. A Pedagogia Libertária. Manaus: Editora Imaginária, 2007. 88 p.

LOWENTHAL, D. Geografia, experiência e imaginação: em direção a uma epistemologia geográfica. In: CHRISTOFOLETTI, A et al (Org.). Perspectivas da geografia. São Paulo: Difel, 1982. p. 103-141.

MARANDOLA JUNIOR, E.; OLIVEIRA, L. de. Geograficidade e espacialidade na literatura. Geografia, Rio Claro, v. 34, n. 3, p.487-508, dez. 2009. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/ageteo/article/view/4795/3949. Acesso em: 11 fev. 2020.

Published

2021-04-09

How to Cite

Xavier, L. D. F., & Oliveira, C. D. M. de. (2021). Libertary songs in teaching: understanding the “sertão nordestino” in school geography. Revista Ensino De Geografia (Recife), 4(1), 187–196. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.248775