Qualitative analysis of research on geography teaching practices in post graduation between 2013 and 2018
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.249232Keywords:
Geography teaching, state of knowledge, Postgraduate studiesAbstract
Research in the field of geography teaching has shown increasing numbers in the amount of work produced at the graduate level. In this sense, this work is justified by the desire to think about theproductions on geography teaching practices, at the graduate level, analyzing the qualitative aspects raised during the formulation of this research. The state of knowledge was configured as an essential tool for the development of this work. Through it, it was possible to select and analyze the research developed and deposited in the Digital Library of Theses and Dissertations between 2013 and 2018. The central results show that the theme most addressed by the works is school cartography. In addition, Lana de Souza Cavalcanti and Milton Santos are the authors most cited in the works. The categorization of the objective verbs demonstrated that most of the research sought to "analyze". Questionnaires and interviews appear as the main forms of data collection. Finally, there are few studies related to topics such as ethnic-racial relations. Thus, it is possible to consider that the research has outstanding themes, relevant complexity and is based on respectable authors from geography. However, socially critical issues need more analytical attention.
References
BLOOM, B. S. Taxonomy of educational objectives. New York: David Mckay, 1956.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016. Seção 1. p. 44-46. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html Acesso em: 13 nov. 2020.
CAVALCANTI, A. P. B. Abordagem metodológica do trabalho de campo como prática pedagógica em Geografia. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 15, n. 2, maio./ago. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/7371/0 Acesso em: 20 dez. 2020.
CIRQUEIRA, D. M.; CORRÊA, G. S. Questão étnico-racial na geografia brasileira: um debate introdutório sobre a produção acadêmica nas Pós-Graduações. Revista da ANPEGE, v. 10, n. 13, p. 29-58, jul. 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/6476/3455. Acesso em: 07 dez. 2020.
CORRÊA, W. da S. O estado da arte do ensino de Geografia no Brasil a partir do uso de novas tecnologias. 2019. 140 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2019.
FERRAZ, A. P. do C. M.; BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gest. Prod, São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104530X2010000200015&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 04 nov. 2020.
FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educ. Soc. Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302002000300013&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 25 nov. 2020.
FONSECA, R. L. O Estado da Arte das Pesquisas em Ensino de Geografia publicadas em Periódicos Nacionais: perspectivas e tendências. Caderno de Geografia, v.29, n.59, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/Geografia/article/view/20922 Acesso em: 25 nov. 2020.
FONSECA, R. L. et al. O estado da arte das pesquisas em dissertações de mestrado em ensino de Geografia: contribuição para uma avaliação a partir das pesquisas nos programas nacionais de stricto sensu (2008 – 2012). Revista da ANPEGE, v. 10, n. 13, p. 141-163, jul. 2017. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/6480. Acesso em: 26 nov. 2020.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
GONÇALVES, A. L. Uso de resumos e palavras-chave em Ciências Sociais: uma avaliação. Encontros Bibli; v. 13, n. 26, 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14712794006 Acesso em: 04 nov. 2020.
LENCIONI, S. Linhas de pesquisa da Pós-graduação em Geografia. Mudanças, esquecimentos e emergência de (novos) temas. Revista da ANPEGE, v. 9, n. 11, p. 5-19, jul. 2013. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/6487. Acesso em: 13 nov. 2020.
MOROSINI, M. C.; FERNANDES, C. M. B. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875. Acesso em: 25 nov. 2020.
OLIVEIRA, V. H. N.; KAERCHER, N. A. O jovem contemporâneo e sua escola: sobre encontros e desencontros. Revista Eletrônica de Educação (São Carlos), v. 10, p. 321-340, 2016. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1509 Acesso em: 23 dez. 2020.
PAZIO, E.; GOMES, M. de F. As geotecnologias no ensino de Geografia: o estado da arte da pesquisa e as contribuições para a formação de professores. In: EDUCERE, 2015, Curitiba. XII Congresso Nacional de Educação 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/19882_8321.pdf Acesso em: 25 nov. 2020.
RABELO, K. S. de P.; BORBA, O. de F. O estado da arte da pesquisa sobre metodologias ativas no ensino de Geografia: as contribuições para uma ressignificação do ensino. Anais do 14° Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia: políticas, linguagens e trajetórias, p. 2847-2860, 2019.
SANTOS, R. E. Ensino de Geografia e currículo: questões a partir da lei 10.639. Terra Livre. São Paulo/SP, v. 1, n. 34, jan-jun/2010. p. 141-160. Disponível em: https://www.agb.org.br/publicacoes/index.php/terralivre/article/view/315 Acesso em: 25 nov. 2020.
SERPA, Â. O trabalho de campo em Geografia: uma abordagem teórico-metodológica. Boletim Paulista de Geografia, v. 1, n. 84, 2006. Disponível em: https://www.agb.org.br/publicacoes/index.php/boletim-paulista/article/view/725 Acesso em: 25 nov. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 João Antonio Blois Aita, Victor Hugo Nedel Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.