The role of the TCC in the training of the research-teacher: the case of the license graduation in geography of the IFRN
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.249643Keywords:
Teacher training, Geographic science, Curricular component, Toxic environment, Collaborative environmentAbstract
The production stage of the Graduation Conclusion Paper (TCC) is highlighted by several challenges that play an important role in the creation and / or development of researchers. In undergraduate license courses, developing research in the form of TCC is a task that faces the challenges of research-teacher training. The general objective of this article is to discuss the role of the Graduation Conclusion Paper in the training of future professionals in geographic education, having as a case study the IFRN Graduation license in Geography. The methodology is based on conceptual review, application of questionnaires and synthesis of the collected data. Having analyzed the data, the results indicate that, in the IFRN Graduation license in Geography, the impacts of the TCC production have been positive in the training of research-teachers, although there are obstacles that need attention, mainly, of the teaching staff in the generation an environment conducive to the construction of knowledge in a collaborative way.
References
ANTUNES, C. As inteligências múltiplas e seus estímulos. 15ª ed. Campinas, SP: Papirus, 1998.
BATISTA, N.L.; DAVID, C.D; FELTRIN, T. Formação de professores de geografia no Brasil: considerações sobre políticas de formação docente e currículo escolar. Geografia Ensino e Pesquisa, Santa Maria, v. 23 e13, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/41062. Acesso em 20 de novembro de 2020.
CAVALCANTI, L.S.; SOUZA, V.C. A formação do professor de geografia para atuar na educação cidadã. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias sociales, nº 494(08), 2014.
CAVALCANTI, L.S. O trabalho do professor de geografia e tensões entre demandas da formação e do cotidiano escolar. 2017 (35m 58s). Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=3joNUB7uifY. Acesso em 08 de dezembro de 2020.
CHASSOT.A.I. Orientação virtual: uma nova realidade. In: BIANCHETTI, L.; NETTO MACHADO, A.M. A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. 2ª ed. Florianópolis: Ed. Da UFRSC; São Paulo: Cortez,2006.
CORDULA, E.B.L.; NASCIMENTO, G.C.C. Prática docente nas instituições de ensino superior: de novembro de vaidade intelectual à produção do saber. Revista Educação Pública, 2018.
DEMO, P. Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2000.
GUEDES, H.T.V.; GUEDES, J.C. Avaliação, pelos Estudantes, da Atividade “Trabalho de Conclusão de Curso” como Integralização do Eixo Curricular de Iniciação à Pesquisa Científica em um Curso de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica 36 (2): 162-171; 2012.
HUGUETTE, T. M. Universidade: nos bastidores da produção do conhecimento. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. v. 75 n. 179-80-81 (1994).
IFRN. Projeto Político-Pedagógico do IFRN: uma construção coletiva. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, 2012. Disponível em https://portal.ifrn.edu.br/ifrn/institucional/projeto-politico-pedagogico-1/lateral/menu-1/volume-1-documento-base. Acesso em 05 de dezembro de 2020.
IFRN. Organização Didática do IFRN. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, 2012. Disponível em https://portal.ifrn.edu.br/ifrn/institucional/projeto-politico-pedagogico-1/lateral/menu-1/volume-3-organizacao-didatica. Acesso em 09 de dezembro de 2020.
IFRN. Projeto Pedagógico do Curso Superior de Licenciatura em Geografia presencial. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, 2018. Disponível em https://portal.ifrn.edu.br/campus/natalcentral/cursos/cursos-de-graduacao/geografia.html. Acesso em 01 de dezembro de 2020.
LUCKESI, C.C. Sobre notas escolares distorções e possibilidades. São Paulo: Cortez, 2014.
MENEZES, V.S.; KAERCHER, N.A. A formação docente em geografia: por uma mudança de paradigma científico. Giramundo, Rio de Janeiro, V.2, N.4, 2015.
NOBRE, E. Soberba acadêmica, um pecado capital. Ponto Crítico, 24 jun. 2016. Disponível em: https://pontocritico.org/24/06/2016/soberba-academica-um-pecado-capital/. Acesso em: 16 maio 2018.
PINHEIRO-MACHADO, R. Precisamos falar sobre a vaidade na vida acadêmica. Carta Capital,São Paulo, 24 fev. 2016. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/sociedade/precisamos-falar-sobre-a-vaidade-na-vida-academica. Acesso em: 11 maio 2018
PINHEIRO-MACHADO, R.; DINIZ, D. Curso de Escrita Acadêmica - Live de abertura com Debora Diniz. (2020) Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=UAzzxvxuF9g (1h10m59s). Acesso em 15 de novembro de 2020.
SANCHEZ, O. P.; INANARELLI, P. B. Desonestidade acadêmica, plágio e ética. Revista da Fundação Getúlio Vargas, v.11, n. 1, p. 46-49, jan./jun. 2012.
SOUZA NETO, M.F. Aula de Geografia e algumas crônicas. Campina Grande: Bagagem, 2003.
VEIGA, I.P. Docência Universitária na Educação Superior. In: RISTOFF, D.; SEVEGNANI, P. (Org.). Docência na Educação Superior. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006. p. 87-98. V. 1.
ZEICHNER, K. M. Para além da divisão entre professor-pesquisador e pesquisador acadêmico In: GERALDI, C. M.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. (orgs.) Cartografia do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas, Mercado de Letras. ABL, 1998. pp. 207-236.
ZILBERMANN, R. Orientação: a aventura compartilhada. In: BIANCHETTI, L.; NETTO MACHADO, A.M. A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. 2ª ed. Florianópolis: Ed. Da UFRSC; São Paulo: Cortez, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 João Correia Saraiva Junior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.