Use of Comics in Physical (HQs) geography teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.259046

Keywords:

teaching, physical geography, geodiversity, comics

Abstract

Comic books (HQs) have an easy-to-understand language and elements that visually captivate the reader, especially the young audience, so that they can be used as a teaching tool. The proposal to use comics for teaching Physical Geography presents itself as a possibility of mixed language, where there is a predominance of visual resources that can be used for learning about the physical elements of nature. This is an extension project developed in the Degree in Geography course, Campus de Ananindeua, at the Federal University of Pará, with emphasis on presenting the Geological and Geomorphological Heritage of the landscapes of the Pará Amazon, raising knowledge about Geodiversity. The project is developed with the objective of transmitting in a practical and effective way some concepts about the Geodiversity of Pará with characters that were created from the song “No Meio do Pitiú”, composed and interpreted by the singer Dona Onete, which is full of characteristics of the local culture, in addition to briefly presenting the universe of comics and their applicability in school teaching in an easy, accessible and attractive way. The storytelling is done by animated characters from the daily life of Pará created and adapted to the language of comics. The characters take a trip through different landscapes of the Pará Amazon, presenting them and teaching about the physical-geographical characteristics, in addition to the socio-environmental importance. In this sense, comics are presented as an alternative and dynamic strategy, used to aid multidisciplinary teaching and learning of Geography.

Author Biographies

Luciana Martins Freire, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Professora Adjunta da Faculdade de Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Geografia em Rede Nacional (ProfGeo) do Campus Universitário de Ananindeua da Universidade Federal do Pará (UFPA). Doutora em Desenvolvimento de Meio Ambiente pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Jamylle Pires Cook, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGeo) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Licenciada em Geografia pela UFPA/Ananindeua.

Joselito Santiago de Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), Campus Bragança. Mestre em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

References

BARBOSA, M. E. S. Docência e Geografia Escolar: espaço, tempo e possibilidades. 2014. 231 f. Tese (Doutorado em Educação Brasileira) Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.

BRILHA, J.B.R. Patrimônio geológico e geoconservação: a conservação da natureza na sua vertente geológica. Braga: Palimage, 2005.

DANTAS M.E., ARNESTO R.C.G., SILVA C.R., SHINZATO E. 2015. Geodiversidade e análise da paisagem: uma abordagem teórico-metodológica. Terræ Didatica, 11(1):04-13.

EISNER, Will. Quadrinhos e Arte Sequencial. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1995.p.144-152.

GRAY, M. Geodiversity: valuing and conserving aciotic nature. Londres: John Wiley & Sons, Ltda. 2004.

GRAY, M. Geodiversity and Geoconservation: what, why, and how? Geodiversity & Geoconservation, p. 4-12, 2005.

KRAKHECKE, C. A. Representações da guerra fria nas histórias em quadrinhos Batman - cavaleiro das trevas e Watchmen (1979-1987). Porto Alegre. 2009.

MEIRA, S. A.; DE MORAIS, J. O. Os Conceitos de Geodiversidade, Patrimônio Geológico e Geoconservação: Abordagens sobre o papel da Geografia no estudo da temática. Boletim de Geografia, v. 34, n. 3, p. 129-147, 2 maio 2016.

MEIRA, S. A.; NASCIMENTO, M. A. L.; MEDEIROS, J. L.; SILVA, E. V. Aportes teóricos e práticos na valorização do geopatrimônio: estudo sobre o projeto Geoparque Seridó (RN). Caminhos de Geografia, v. 20, n. 71, p.384-403, 2019.

MELO, K. C. et al. Uma linguagem alternativa no ensino escolar: as histórias em quadrinhos na mediação do ensino e aprendizagem da geografia. Ateliê Geográfico, Goiânia, v. 7, n. 1, p. 260-283, abr. 2013.

MOURA-FÉ, M. M.; NASCIMENTO, R. L.; SOARES, L. N. Geoeducação: Princípios teóricos e bases legais. In: XVII SIMPÓSIO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA FÍSICA APLICADA, 2017, Campinas. Anais. Campinas: Unicamp, 2017, p. 3054-3065.

OLIVEIRA, M. M. Geografia escolar: reflexões sobre o processo didático-pedagógico do ensino. Revista Discente Expressões Geográficas. Florianópolis – SC, n. 02, p. 10-24, jun./2006.

PASSOS, E. O.; TAKAHASHI, E. K. Recursos didáticos nas aulas de matemática nos anos iniciais: critérios que orientam a escolha e o uso por parte de professores. Rev. bras. Estud. pedagog., Brasília, v. 99, n. 251, p. 172-188, jan./abr. 2018.

ProGEO, 2011: Conserving our shared geoheritage – a protocol on geoconservation principles, sustainable site use, management, fieldwork, fossil and mineral collecting.10 p. 2011.

RAMA, Angela. Os quadrinhos no ensino de geografia. In: BARBOSA, Alexandre et al (Org.) Como Usar as Histórias em Quadrinhos na Sala de Aula. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2005. p. 87-104.

RODRIGUES, S.C, PEDROSA, A.S. Análise da perda de Geodiversidade (Patrimônio Geomorfológico) em função da construção de barragens. In: RODRIGUES, S.C.; MERCANTE, M. A. (org). Avaliação sócio-ambiental do domínio dos cerrados e pantanal: métodos e técnicas. Uberlândia: UFU; Campo Grande: Anhanguera - Uniderp, 2013, p.7-22.

SILVA, E. I. A linguagem dos quadrinhos na mediação do ensino de Geografia: Charges e quadrinhos no usa da cidade. Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2010.

Published

2024-01-11

How to Cite

Freire, L. M., Cook, J. P., & Lima, J. S. de. (2024). Use of Comics in Physical (HQs) geography teaching. Revista Ensino De Geografia (Recife), 6(3), 23–35. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.259046