Teaching geomorphology in geography graduation - reflections from the field class held at pico do papagaio, municipality of Triunfo/PE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.259618

Keywords:

field trip, Geography teaching, Geomorphology

Abstract

The present article approaches the observations of the field trip during the month of August 2022, as a requirement of the course of Domains of Brazilian Landscapes, of the Geography degree at the Regional University of Cariri (URCA). The route followed the Crato/CE – Triunfo/PE transect, reaching the highest point in the state of Pernambuco, at the Pico do Papagaio. In this respect as it is a key point for observing the landscape, the objective was to analyze the geomorphological aspects of Pico do Papagaio, as well as their interrelationship with the geological structure, climatic conditions, types of vegetation, soil classes and use and occupation forms, to understand the modeling and structuring of the landscape. In the methodological stages, followed by the bibliographic survey, the construction of a field notebook, characterization and cartographic production. After carrying out the field trip, aspects of the morphostructural and morpho-sculptural processes related to the evolution and dynamics of the relief were noted, as well as realizing that the field trip made learning pleasurable and less abstract. In this way, the field class contributed to understanding and visualizing the structure of the landscape.

Author Biographies

Ana Poliana Fernandes Alcântara, Universidade Estadual de Campinas

Mestranda em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Graduada em Geografia pela Universidade Regional do Cariri (URCA).

Maria Daniely Freire Guerra , Universidade Regional do Cariri

Doutora em Geografia e Docente do Departamento de Geociências da Universidade Regional do Cariri (URCA).

Erika Janaina Ricardo da Silva, Universidade Regional do Cariri

Graduada em Geografia (Licenciatura) pela Universidade Regional do Cariri (URCA).

References

ALVES, L. E. R., GOMES, H. B., DOS SANTOS, M. N., OCRÉCIO, T. C. M., DONASCIMENTO, G. C., & PEIXOTO, I. C. Métodos para obtenção e análise do albedo de superfície e IVDN, para o município de Triunfo-PE. 3° GeoAlagoas – Simpósio sobre as geotecnologias e geoinformação no Estado de Alagoas (2015) - ISBN 978-85-69709-00-8, Maceió/Alagoas, 8p.

ARAÚJO FILHO, J. C.; BURGOS, N.; LOPES, O. F.; SILVA, F. H. B. B.; MEDEIROS, L. A. R.; MELO FILHO, H. F. R.; PARAHYBA, R. B. V.; CAVALCANTI, A. C.; OLIVEIRA NETO, M. B.; SILVA, F. B. R.; LEITE, A. P.; SANTOS, J. C. P.; SOUSA NETO, N. C.; SILVA, A. B.; LUZ, L. R. Q. P.; LIMA, P. C.; REIS, R. M. G. & BARROS, A. H. C. Levantamento de reconhecimento de baixa e média intensidade dos solos do Estado de Pernambuco. Rio de Janeiro: Embrapa Solos, 2000. 378p. (Embrapa Solos, Boletim de Pesquisa, 11). http://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/infoteca/handle/doc/337631.

BARBOZA, B. S. S.; RODRIGUES, H. M. Prática de ensino: a importância da aula de campo em disciplinas acadêmicas para formação docente em geografia. In: Anais do XVIII Encontro Nacional de Geógrafos, São Luís/MA, v. 1, n. 1, p. 1-6, 2016. Disponível em: http://www.eng2016.agb.org.br/simposio/anaiscomplementares.

BASTOS, F. H.; MAIA, R. P.; CORDEIRO, A. M. N. Geografia - Geomorfologia. 1ª. ed. Fortaleza - Ceará: EdUECE, 2019. 138 p. ISBN 978-85-7826-527-4.

BELTRÃO, B. A.; MASCARENHAS, J. C.; MIRANDA, J. L. F.; (Org.). Projeto cadastro de fontes de abastecimento por água subterrânea no estado de Pernambuco - Diagnóstico do município de Triunfo. Recife: CPRM/PRODEEM, 2005, p. 21.

BEZERRA, I. R.; ALENCAR, F. A. G.; OLIVEIRA, D. G. POR UMA GEOGRAFIA VIVENCIADA: importância das práticas de campo na formação de professores de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 10, n. 20, p. 337-356, 2020. http://doi.org/10.46789/edugeo.v10i20.824.

CLAUDINO-SALES, V. Megageomorfologia do Nordeste Setentrional Brasileiro. Revista de Geografia (Recife), v. 35, n. 4, p.442-454, 2018.

CORRÊA, A. C. B.; TAVARES, B. A. C.; MONTEIRO, K. A.; CAVALCANTI, L. C. S.; LIRA, D. R. Megageomorfologia e morfoestrutura do Planalto da Borborema. Revista do Instituto Geológico, São Paulo, v. 31, n. 1-2, p. 35-52, 2010. http://doi.org/10.5935/0100-929X.20100003

GUERRA, A.T.; GUERRA, A.J.T. Novo dicionário geológico geomorfológico. 6°. ed. atual. e aum. Rio de janeiro: Bertrand brasil, 2008. 652 p.

JATOBÁ, L.; LINS, R. C. Introdução a geomorfologia. 5ª Ed. Recife: Bagaço, 85 p. 2008.

JACOMINE, P. K. T.; CAVALCANTI, A. C.; BURGOS, N.; PESSOA, S. C. P.; SILVEIRA, C. O. Levantamento exploratório-reconhecimento de solos do estado de Pernambuco. SUDENE/Divisão de Pesquisa Pedológica, Recife, v. 1, 1973 (Boletim Técnico 26, Pedologia 14.), 175p. http://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/infoteca/handle/doc/331168.

LOCATELLI, E.; MACHADO, I.C. Fenologia das espécies arbóreas de uma mata serrana (Brejo de Altitude) em Pernambuco, Nordeste do Brasil.In: PORTO, K.C.; CABRAL, J. J. P. ; TABARELLI, M. (Org.) Brejos de altitude: história natural, ecologia e conservação. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, (série Biodiversidade, n. 9), p. 255-276,2004.

SOUZA, S. O.; CHIAPETTI, R. J. N. O Trabalho de Campo como estratégia ao ensino de Geografia. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 3, p. 3-22, 2012.

SOUSA, M. A. N.; LANGGUTH, A.; GIMENEZ, E. A. Mamíferos de Brejos de Altitude Paraíba e Pernambuco. In: PORTO, K.C.; CABRAL, J. J. P.; TABARELLI, M. (Org.) Brejos de altitude: história natural, ecologia e conservação. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, (série Biodiversidade, n. 9), p.229- 254, 2004.

THEULEN, V. Conservação dos brejos de altitude no Estado de Pernambuco. In: PORTO, K.C.; CABRAL, J. J. P.; TABARELLI, M. (Org.) Brejos de altitude: história natural, ecologia e conservação. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, (série Biodiversidade, n. 9), p. 299-302, 2004.

Published

2024-06-18

How to Cite

Alcântara, A. P. F., Guerra , M. D. F., & Silva, E. J. R. da. (2024). Teaching geomorphology in geography graduation - reflections from the field class held at pico do papagaio, municipality of Triunfo/PE. Revista Ensino De Geografia (Recife), 7(1), 1–15. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.259618