School geography: the use of tactile teaching materials for education and guidance of people with visual impairment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.261028

Keywords:

visual impairment, school geography, tactile materials, inclusive practices

Abstract

Geography contributes to the understanding of spaces, being essential for the individual's citizenship formation. Recognizing this importance, it is necessary to consider the aspects that permeate the educational sphere, an approach that originates the investigation of this article, which seeks to understand how inclusive practices from the perspective of School Geography, based on didactic-pedagogical resources, can facilitate the process of teaching and learning for students with visual impairments or low vision, with emphasis on the production and manipulation of tactile teaching materials. To achieve this, a bibliographical survey of authors who discuss school geography, inclusion and teaching practices became essential. In addition, documentary research was used on documents that are part of Brazilian educational legislation, such as the National Common Curricular Base (BNCC). The present investigation is part of the results of the productions developed in the Geography Teaching curricular component in the pedagogy course of a Higher Education institution in Rio Grande do Norte, at which time the undergraduates produced tactile materials based on themes related to population studies . From the readings, document analysis and production of the material, we consider the tactile teaching resource as a creative and didactic tool, which enables the students' learning process.

Author Biographies

Monica Leticia de Medeiros, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Samara dos Santos de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Djanni Martinho dos Santos Sobrinho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutor em Educação pela UFRN. Professor colaborador do DEDUC/CERES Caicó.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CARNEIRO, R. U. C. Educação inclusiva na educação infantil. Práxis Educacional, v. 8, n. 12, p. 81-95, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/124965. Acesso em: 01 de Junho de 2023.

CUSTÓDIO, G. A; NOGUEIRA, R. E. O APORTE DA CARTOGRAFIA TÁTIL NO ENSINO DE CONCEITOS CARTOGRÁFICOS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL. Revista Brasileira de Cartografia, Rio de Janeiro, N° 63/4, p. 757-772, Jul/Ago/2014

DECLARAÇÃO DE SALAMANCA. Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. Espanha, 1994. Disponível em: http:// portal.ec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/alamanca.pdf . Acesso em: 01 de junho de 2023.

FERREIRA, A. A.; RODRIGUES, S. X. C.; JESUS, J. N. de. A importância da prática de ensino em Geografia. In: EDIPE – ENCONTRO ESTADUAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, Anais ..., v. 4., Quirinópolis - GO, 2011

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar- O que é? Por quê? Como fazer?. São Paulo: Editora Moderna, 2003.

MANTOAN, M. T. E. Ensino inclusivo: educação de qualidade para todos. Brasília: Revista Integração. SEESP, ano 8, nº 20, 1998.

MASINI, E. F. S. A pessoa com deficiência visual: um livro para educadores. São Paulo: Vetor, 2007.

MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. Currículo, conhecimento e cultura. Indagações sobre o currículo. In: BEAUCHAMP, J.; PAGEL, S. D.; NASCIMENTO, A. R. (Orgs.). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008. p.17-48.

SOUZA, S. E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: I Encontro de Pesquisa em Educação, IV Jornada de Prática de Ensino, XIII Semana De Pedagogia da UEM: “Infância e Práticas Educativas”, Anais... Maringá: UEM, 2007.

Published

2024-01-11

How to Cite

Medeiros, M. L. de, Araújo, S. dos S. de, & Sobrinho, D. M. dos S. (2024). School geography: the use of tactile teaching materials for education and guidance of people with visual impairment . Revista Ensino De Geografia (Recife), 6(3), 95–109. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.261028