Unveiling truths and underlining beauties: a freirean perspective for literature and literary theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-7354.2022.253259

Keywords:

Paulo Freire, literary theory, stylistics

Abstract

Based on a reconstitution of the intellectual context of Paulo Freire’s work, this article aims to suggest a Freirean perspective for literature and literary theory, even though Paulo Freire does not deal specifically with literature in his work. To this end, based mainly on texts written by Paulo Freire (1959; 1967; 1978 [1968]; 1981 [1975]; 1989 [1981]; 2001 [1993]; 1996), and considering above all his reflections on Brazilian reality and education, as well as language, this paper points out possibilities of relations with literature and literary theory, especially with Karl Vossler’s aesthetic criticism or stylistics tradition, referenced by Freire, aiming at a teaching of literature based on theory, as opposed to the danger of pragmatism aligned with neoliberal discourse.

Author Biography

Tiago Hermano Breunig, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Professor do Departamento de Letras da Universidade Federal de Pernambuco. Doutor em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina.

References

AGUIAR E SILVA, Vítor Manuel de. Teoria da literatura. São Paulo: Martins Fontes, 1976.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários Escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995 [1988].

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Tradução: José Laurênio de Melo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981 [1975].

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989 [1981].

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. Tese (História e Filosofia da Educação). Escola de Belas Artes de Pernambuco. Recife, 1959.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978 [1968].

FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001 [1993].

GADOTTI, Moacir (org.). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez, 1996.

GALEANO, Eduardo. O livro dos abraços. 9. ed. Porto Alegre: L&PM, 2002.

JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. Tradução: Sérgio Tellaroli. São Paulo: Ática, 1994.

LIRIA, Pedro Fernández. ¿Qué es filosofía? Prólogo a veintiséis siglos de historia. Madrid: Akal, 2010.

NASCENTES, Antenor. Dicionário etimológico resumido. Rio de Janeiro: INL/MEC, 1966.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 1985.

PITANO, Sandro de Castro; STRECK, Danilo Romeu; MORETTI, Cheron Zanini (org.). Paulo Freire: uma arqueologia bibliográfica. Curitiba: Appris, 2019.

SCHWARZ, Roberto. Cultura e política, 1964-1969. In: SCHWARZ, Roberto. O pai de família e outros estudos. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

VIEIRA PINTO, Álvaro. Consciência e realidade nacional: a consciência ingênua. Rio de Janeiro: ISEB, 1960a. v. 1.

VIEIRA PINTO, Álvaro. Consciência e realidade nacional: a consciência crítica. Rio de Janeiro: ISEB, 1960b. v. 2.

ZILBERMAN, Regina. Estética da recepção e história da literatura. São Paulo: Ática, 1989.

Published

2022-05-24

How to Cite

Breunig, T. H. (2022). Unveiling truths and underlining beauties: a freirean perspective for literature and literary theory. Estudos Universitários, 39(1), 137–160. https://doi.org/10.51359/2675-7354.2022.253259