oaquim Inojosa and the promotion of Modernism in Argentina: Letters from Bráulio Sánchez-Sáez and Luis Emilio Soto (1925)
DOI:
https://doi.org/10.51359/2675-7354.2022.256351Keywords:
Joaquim Inojosa, Modernism, correspondence, ArgentinaAbstract
When talking about the cultural effervescence that took place in Recife in the mid-1920s, we cannot forget Joaquim Inojosa, a journalist and law student at the Law School of Recife, who, in 1924, wrote the book A Arte Moderna, a letter/pamphlet that had repercussions throughout the Northeast of Brazil. In 1925, Inojosa published O Brasil Brasileiro. In this text, the author invites his generation to make a “Brazilian” styled art before the more powerful foreigner forced us into accepting one that did not belong to us. We cannot overlook the historical value of these works, especially the Movimento Modernista em Pernambuco, which consists of a large dossier which brings to light chronicles, press articles and the most important subject for our study, that is, his correspondence with the two Argentinian writers that are emphasized here: Bráulio Sánchez-Sáez and Luis Emilio Soto, addressing the role of Joaquim Inojosa in the dissemination of Modernism in Argentina. We perceive that there was the establishment of a social network between Câmara Cascudo, Inojosa, Sáez and Soto, through which themes, projects and intentions were shared. Indeed, we acknowledge that, throughout the first half of the 20th century, it is possible to testify the birth of the perception that Spanish America was able to develop its own “intellectual meridians”, and that its nations could seek inspiration and reference in each other and not just in the Old World, whose model was, for a long time, taken as the only possibility of overcoming the local “barbarism”
References
ARAÚJO, Humberto Hermenegildo de. Vislumbres modernistas no Nordeste dos anos 1920: dos eventos às publicações. In: ANDRADE, Gênese (org.). Modernismos: 1922-2022. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022, p. 380-404.
ARAÚJO, Humberto Hermenegildo de. Consciência Moderna e Movimentos: o modernismo nas cartas trocadas entre Câmara Cascudo e Joaquim Inojosa. 2012. Relatório Final (Estágio de Pós-Doutorado). PPGTLLC/FFLCH – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
ARAÚJO, Humberto Hermenegildo de. Modernismo: anos 20 no Rio Grande do Norte. Natal: EDUFRN, 1995.
AZEVEDO, Neroaldo Pontes de. Modernismo e Regionalismo: os anos 20 em Pernambuco. 2 ed. João Pessoa: EDUFPB; Recife: Editora UFPE, 1996.
ARTUNDO, Patricia. Mário de Andrade e a Argentina: um país e sua produção cultural como espaço de reflexão. São Paulo: EDUSP, 2004.
BARROS, Natália Conceição Silva. Arquivos da vida, Arquivos da História: as experiências intelectuais de Joaquim Inojosa e os usos da memória do Modernismo. 2012. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Recife, 2012.
INOJOSA, Joaquim. A arte moderna: 60 anos de um manifesto modernista. Rio de Janeiro: Editora Cátedra, 1984.
INOJOSA, Joaquim. A Arte Moderna/O Brasil Brasileiro. Rio de Janeiro: Editora Meio-Dia, 1977.
INOJOSA, Joaquim. O movimento modernista em Pernambuco. v. 3. Rio de Janeiro: Editora Tupy, 1969.
INOJOSA, Joaquim. O movimento modernista em Pernambuco. v. 1. Rio de Janeiro: Editora Tupy, 1968a.
INOJOSA, Joaquim. O movimento modernista em Pernambuco. v. 2. Rio de Janeiro: Editora Tupy, 1968b.
JACKSON, Luiz Carlos; BLANCO, Alejandro. Sociologia no Espelho – Ensaístas, cientistas sociais e críticos literários no Brasil e na Argentina (1930-1970). 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2014.
MEDEIROS, Joatan David Ferreira. Câmara Cascudo e os latinos da América: diálogos culturais na década de 20. Imburana, Natal, n. 6, p. 85-95, 2012.
MICELI, Sérgio. Sonhos da Periferia: Inteligência argentina e mecenato privado. 1. ed. São Paulo: Todavia, 2018.
NORA, Pierre. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, 1993.
OLIVEIRA, Giuseppe Roncalli Ponce Leon de. “Contribuir al ‘descubrimiento’ de inúmeros literatos brasileños cuya importante obra es aquí desconocida”: modernismo, vanguarda e mediações culturais nas cartas de Luis Emilio Soto a Luís da Câmara Cascudo (1923-1925). Revista Brasileira de História, v. 42, n. 90, p. 211-231, maio/ago. 2022.
OLIVEIRA, Giuseppe Roncalli Ponce Leon de. Correspondência Modernista e Regionalista de Luís da Câmara Cascudo (1922-1984). 1. ed. João Pessoa: CCTA/UFPB, 2019.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Vira e mexe nacionalismo: paradoxos do nacionalismo literário. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
SOARES, Gabriela Pellegrino. Escrita e edição em fronteiras permeáveis: mediadores culturais da nação e da modernidade na América Latina (Século XIX e primeiras décadas do XX). São Paulo: Intermeios / USP - Programa de Pós-Graduação em História Social, 2017.
SOARES, Gabriela Pellegrino. Diálogos culturais latino-americanos na primeira metade do século XX. Projeto História, São Paulo, v. 1, n. 32, p. 241-256, jun. 2006.
VASQUEZ, Karina R. Redes intelectuais hispano-americanas na Argentina de 1920. Tempo Social, v. 17, n. 1, p. 55-80, jun. 2005.