Digital literacy to combat fake news and disinformation: the experience of JADiH, UFOB’s human rights extension project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-7354.2022.253123

Keywords:

hate speeches, fake news, democracy, digital literacy, digital activism

Abstract

This experience report addresses the Young Activists for Human Rights (JADiH) outreach project, which aims to develop and promote a critical citizen participation highly engaged in the fight against fake news and hate speech, especially those disseminated online. Concerned with direct attacks on democratic and constitutional values and with the widespread use of social networks for racist, misogynistic, LGBTphobic, xenophobic and ableists practices, the project relied on scientific and academic dis-semination, as well as critical digital literacy as ways to combat fake news and hate speech. Through the communication channels of the research group Corpus Possíveis, JADiH reached thousands of people in several cities and countries and consolidated the partnership with the Graduate Program in Human and Social Sciences (PPGCHS/UFOB), further expanding its field of action through the largest event organized by the program, the Critical Society Forum.

Author Biographies

Carlos Henrique de Lucas, Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB)

Carlos Henrique De Lucas é Doutor em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Mestre em Letras e Linguística, área de concentração em História da Literatura, pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Especialista em Direitos Humanos ( Verbo Jurídico) e Bacharel em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é Professor Adjunto II da Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB), atuando como professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas e Sociais (PPGCHS/UFOB), na Linha de Pesquisa "Linguagem, cultura e poder". É líder do Grupo de Pesquisa Corpus Possíveis e Editor-Chefe da Sul-Sul - Revista de Ciências Humanas e Sociais (https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/index). Coordenação ou Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas e Sociais (PPGCHS/UFOB).

Samuel Souza de Oliveira, Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB)

Samuel Souza de Oliveira é acadêmico do Bacharelado Interdisciplinar em Humanidades (2020) da Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB). É membro do Grupo de Pesquisa Corpus Possíveis (UFOB) e atua na linha de pesquisa de Cultura, Gênero e Sexualidade. Atualmente é bolsista PIBIC-CNPq através do projeto "Linguagens de re(ex)sistência: texto, corpo, subversão". Ademais, é ex-bolsista PIBIEX/UFOB 2020/2021 onde desenvolveu o projeto JADiH (Jovens Ativistas pelos Direitos Humanos). Exerce a função de editor de seção da Revista Sul-Sul de Ciências Humanas e Sociais que está vinculada ao PPGCHS (Programa de Pós-graduação em Ciências Humanas e Sociais) e ao grupo de pesquisa supracitado.

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Published

2022-05-24

How to Cite

Lucas, C. H. de, & Oliveira, S. S. de. (2022). Digital literacy to combat fake news and disinformation: the experience of JADiH, UFOB’s human rights extension project. Estudos Universitários, 39(1), 303–322. https://doi.org/10.51359/2675-7354.2022.253123