The importance of Early childhood education and Family participation in learning development

Authors

  • Nadieje Maria Soares da Silva Universidad Autónoma de Asunción (UAA), Assunção, Paraguai

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-7668.2022.24136

Keywords:

Education, Family, Development

Abstract

This work aims a critical and reflective thinking about the relationship between teachers,family and school in kindergarten, showing the importance of this stage of education in theformation of future citizens, how they organize themselves in the education of thesechildren before the world current and globalized. This is a job, based on studies conductedduring the same and that sparked my interest to research on the subject, so important forthose who expect the school the reasons for a more dignified life. Initially portrays thetraining of teachers for this type of education. Later we will talk about the role of families intheir children's education, emphasizing parental monitoring at school, the relationship withthese dysfunctional families and finally do an alert to parents and teachers about theimportance of uniting to awaken the child audience , a reflection of the value of school intheir lives and that the teaching -learning process is ensured with family and school enterinto this tie , just like that, with this union can we expect our children to act the way citizen.

References

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. A Apropriação da Imagem Corporal. In: (Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil). Brasília, Ed. Parma, 1998.

FARIA, Ana Lúcia G. O espaço físico como um dos elementos fundamentais para uma Pedagogia da Educação Infantil. SC: Editora da UFSC, 1999a. p.67 – 97.

FREITAS, Helena Costa Lopes de. A reforma do Ensino Superior no campo da formação dos profissionais da educação básica: as políticas educacionais e o movimento dos educadores. Educação e Sociedade, ano XX, n.68, p.17-44, dez, 1999.

GADOTTI, Moacir. Convite à leitura de Paulo Freire. São Paulo: Scipione, 1999.

GALVÃO, I. Henri Wallon – Uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis, Vozes, 1995.

JUNG, Carl. G. (1981) Estudos sobre psicologia analítica. Petrópolis: Vozes.

KUHLMANN JR., Moysés. (Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica). Porto Alegre, Ed. Mediação, 4ª edição, 1998.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola. Goiânia: Alternativa, 2001.Disponível em http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf.

NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins; NOGUEIRA, Maria Alice. A sociologia da Educação de Pierre Bourdieu: Limites e contribuições In Revista Educação & Sociedade: Revista quadrimestral de Ciências da Educação. Campinas: Cedes (Centro de Estudos da Educação e Sociedade) Nº78 Ano XXIII. Abril de 2002 p.15-36.

ROGERS, Carl. Tornar-se pessoa. São Paulo: Martins Fontes, 1961.

ROUSSEAU, JEAN-JACQUES, A Política como Exercício Pedagógico, Maria Constança Peres Pissarra, 128 p., Ed. Moderna. Fonte: Revista Nova Escola, edição 174.

WALLON, Henry. A evolução psicológica da criança. São Paulo, Martins Fontes, 2006.

Published

2022-04-25

Issue

Section

Artigos em fluxo contínuo