Literacy and literacy in a intercultural perspective: an analysis of internship experiences

Authors

  • Helem Diany Parente Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-7668.2022.244158

Keywords:

Literacy and Literacy, Elementary School Internship, Interculturality

Abstract

This article aims to present as intercultural students of literacy and literacy byBrazilian and African students of the Pedagogy course of the University ofInternational Integration of Afro-Brazilian Lusophony (UNILAB-CE) in the courseof the Internship discipline in the Early Years of Elementary School, held at amunicipal public school in the municipality of Redenção-CE. Through theinternship activities, a school reinforcement project was developed withstudents from the second and third year of elementary school with a degree ofdisabling in the mastery process and appropriation of reading and written code.Based on a diagnostic assessment of the writing hypotheses, a sequence ofactivities was carried out that comprises an intercultural learning proposal,closely linked to a social, cultural, educational, political, political, ethical andepistemic project towards the decolonization and transformation of socialexclusion processes that these students go through systematically charged bythe Permanent Evaluation System for Basic Education in Ceará (SPAECE). Asexperienced in the context of this pedagogical discipline, it is possible to presentinternship students, through reading and writing practices, new epistemicapproaches that establish relations between Brazil and Africa, central to thereconstruction of thoughts, walkers towards a decolonial, anti-racist andintercultural.

References

FERREIRO, E.;TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

FERREIRO, E. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Cortez, 2011.

GOMES, Nilma Lino. Movimento Negro Educador. Saberes construídos nas lutas por emancipação. Rio de Janeiro, Editora vozes, 2017.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Alfabetização no Brasil: conjecturas sobre as relações entre políticas públicas e seus sujeitos privados. Revista Brasileira de Educação v. 15 n. 44 maio/ago. 2010

NOGUEIRA, Renato. Infancialização, ubuntu e teko porã: elementos gerais para educação e ética afroperspectivistas childhood & philosophy, Rio de Janeiro, v. 14, n. 31, set.-dez. pp. 625-644, 2018.

NOGUEIRA, Renato. Denegrindo a filosofia: O pensamento como coreografia

De conceitos afroperspectivistasGriot – Revista de Filosofia, Amargosa, Bahia, v.4, n.2, p.1-19,2011.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de, CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educ. rev., vol.26, n.1, pp.15-40, 2010.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004

SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento. São Paulo: Contexto, 2008.

SOARES, Magda. A reinvenção da alfabetização. Presença Pedagógica • v.9 n.52 • jul./ago. 2003

TEIXEIRA, Aline Moreira. Um olhar sobre a cidade de redenção: da história dos engenhos à invisibilidade da presença negra. 2016. [ Monografia (Graduação)] - Redenção, Curso de Bacharelado em Humanidades, Instituto de Humanidades e Letras-ihl, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira, 2016. Disponível em> http://repositorio.unilab.edu.br:8080/jspui/handle/123456789/1511

Published

2022-04-25

Issue

Section

Artigos em fluxo contínuo