Love of Life or Love of Death, Reflection on the Pedagogy of the Coronavirus

Authors

  • José Ivamilson Silva Barbalho Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-7668.2022.253435

Keywords:

Biophilia, Necrophagy, Virus Pedagogy, Pandemic Crisis, Covid-19

Abstract

We are experiencing a moment also called the normality of the exception, when theneoliberal system imposed itself as a model of financial economy to the world, since the1980s. In the current scenario, given the problems arising from the situation caused by theCovid-19 pandemic, people and institutions were affected in their daily routines. We have,then, in a macro way, a state of exceptionality. The challenge has been to find differentways to reorganize – in terms of coexistence, leisure and work – social relations, in terms of the lack of “normality”. Affected by financial imbalance, emotionaldisturbances, political disorganization or interruption of services, the pandemiccrisis calls into question, for all institutions, the need to find answers regardingthe production of knowledge that can help to face the Coronavirus. This study, ofa theoretical and analytical nature, seeks to reflect, succinctly, in an ethical andsocio-anthropological perspective, possibilities of answers about some situationsposed by Covid-19, in the Brazilian context.

References

ARENDT, Hannah. Erichann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

BARBALHO, José Ivamilson Silva; ALMEIDA, Giseliane Medeiros.(orgs.). Educações & Resistências: diálogos, rupturas e alternâncias. Curitiba: Editora CRV. 2019.

BETTO, Frei. O Diabo na Corte: leitura crítica do Brasil atual. São Paulo: Cortes Editora, 2020.

DEBORD, Guy. A Sociedade do Espetáculo. Rio de Janeiro, 1997.

DESJEUX, Dominique. O Consumo: abordagens em Ciências Sociais. Maceió: Edufal, 2015.

DOWBOR, Ladislau. A Era do Capital Improdutivo: São Paulo: Autonomia Literária, 2017.

FRANÇA, Maria Lenilda Caetano Dos Princípios Universais Históricos ao Ordenamento Jurídico Brasileiro: educação um direito humano não disruptivo. In: BARBALHO, José Ivamilson Silva; ALMEIDA, Giseliane Medeiros (Orgs.). Educações & Resistências: diálogos, rupturas e alternâncias. Curitiba: Editora CRV. 2019.

FRANCISCO, Papa. Laudato Si: sobre o cuidado da casa comum. São Paulo: Edições Paulinas, 2015.

FROMM, Erich. O Coração do Homem: seu gênio para o bem e para o mal. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1970.

FOUCAULT, Michel. Em Defesa da Sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

LEVITSKY, Steven; ZIBLANTT, Daniel. Como Morrem as Democracias. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A Cruel Pedagogia do Vírus. Coimbra: Edições Almeida, 2020.

SANTOS, Milton. Por uma outra Globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro/São Paulo: Editora Record, 2008.

SOUZA, Jessé. A Elite do Atraso: da escravidão á Lava Jato. Rio de: Janeiro: Leya, 2017.

Published

2022-04-25

Issue

Section

Artigos em fluxo contínuo