Shields against fake news: a method to combat disinformation in teaching environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-7668.2022.253497

Keywords:

Method, Fake News, Disinformation, WhatsApp, Education

Abstract

This article presents the ‘Shields against Fake News’ methodology, proposing its use in education. This method serves to validate the content users often receive on apps such as WhatsApp, making it a useful tool for checking Fake News and combating misinformation. The data were obtained from an applied research, carried out between September and November 2020 on radio programs in the cities of Juazeiro (BA) and Petrolina (PE). The choice for radios was determined by the closure of educational institutions in the second half of last year, due to the COVID-19 pandemic. Based on the results of this experiment, which proved the efficiency of the method for identifying false news, an adaptation is proposed to be applied in classroom and e-learning environments.

Author Biographies

Luiz Adolfo Andrade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, BA, Brasil

Professor Adjunto no curso superior de Jogos Digitais, Departamento de Ciências Exatas e da Terra, Universidade do Estado da Bahia.

Lara Cavalcanti, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, BA, Brasil

Mestre em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos pela Universidade do Estado da Bahia

References

ALBUQUERQUE, A. As Fake News e o Ministério da Verdade Corporativa. Revista Epitc VOL. 23, Nº 1, 2021. Disponível em http://eptic.com.br/wp-content/uploads/2021/03/EPTIC_2021-1_12.pdf. Acesso em março de 2021

ANDRADE, L.A: FALCÃO, T. Realidade Sintética: Jogos Eletrônicos, Comunicação e experiência Social. São Paulo: Scortecci, 2012.

CASTILHO, C. Apertem os cintos: estamos entrando na era da pós-verdade, 2016. Disponível em: http://observatoriodaimprensa.com.br/imprensa-em-questao/apertem-os-cintos-estamos-entrando-na-era-da-pos-verdade/. Acesso em março de 2021.

CAVALCANTI, L. Escudos contra Fake News: método para aprendizado sobre notícias falsas. Dissertação de Mestrado defendida no Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos. Juazeiro: Universidade do Estado da Bahia, 2020.

CENEDES, E; MATOS, H. Atualidade de Paulo Freire na Formação docente: um combate a fake News. In: PADILHA, P; ABREU, J. (ORGs). Paulo Freire em tempos de fake news: Artigos e projetos de intervenção produzidos durante o curso da EaD Freiriana do Instituto Paulo Freire São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2019.

D´ANCONA, M. Pós-Verdade: a nova guerra contra os fatos em tempos de Fake News. Barueri: Faro Editorial, 2018.

LEITE, A.P. A alfabetização midiática e informacional em tempos de fake news e o legado de Paulo Freire. In: PADILHA, P; ABREU, J. (ORGs). Paulo Freire em tempos de fake news: Artigos e projetos de intervenção produzidos durante o curso da EaD Freiriana do Instituto Paulo Freire São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2019.

LEMOS, A. Cibercultura Remix, 2005.

Disponível em https://facom.ufba.br/ciberpesquisa/andrelemos/remix.pdf. Acesso em março de 2021

LEMOS, A. Cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2002.

MACDONALD, H. Verdade: 13 motivos para duvidar de tudo o que te dizem. Rio de Janeiro: Objetiva, 2019.

PRENSKY, M. Nativos Digitais, Imigrantes Digitais, 2001.

Disponível em:http://www.colegiongeracao.com.br/novageracao/2_intencoes/nativos.pdf. Acesso em março de 2021.

RECUERO, R. A Conversação em Rede. Comunicação mediada pelo computador e redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2012.

RECUERO, R. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

ROSLING, H. Factfulness: O hábito libertador de só ter opiniões baseadas em fatos Rio de Janeiro: Record, 2019.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

Published

2022-04-25

Issue

Section

Artigos em fluxo contínuo