The impacts of closing campo schools in pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-3472.2021.250813

Keywords:

public policies, countryside education, school closings

Abstract

The education policy for peoples living in the countryside has historically been relegated to specific programs and without much attention from public administrators. Even with some achievements achieved through the agendas brought by rural social movements to the national political scene, the scrapping of schools and the closing of many across Brazil was not avoided. In this sense, the purpose of this work is to understand the phenomenon of the closing of rural schools in Pernambuco, the result of the research project of the Institutional Program for Scientific and Voluntary Initiation Scholarships (PIC/UFRPE) developed between  2018  and  2019.  A  diagnosis was made.  of the number of existing schools in the countryside, considering kindergarten to elementary school,  from the years  2010  and  2017,  carried out through the Statistical Synopsis of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP), where a decrease of establishments and /or field teaching enrollments in the Mata Norte and Sul regions of Pernambuco. Therefore, it is possible to visualize the negligence of the public power towards the subjects who build the geographical-cultural space of the countryside in Pernambuco, through the annulment of the right to quality basic education, in addition to directly interfering in the socioeconomic organization of the family.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilvânia de Oliveira Silva de Vasconcelos, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doutora em Educação. Mestrado em Extensão Rural e Desenvolvimento Local. Graduação em Zootecnia e Licenciatura em Ciências Agrícolas. Docente no Departameto de Educação da UFRPE.

Lara Barros Moura, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Graduanda em Pedagogia. Discente da Universidade Federal Rural de Pernambuco

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2007.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 5 de outubro de 1988. Brasília - DF. 1988

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF. 1996.

BRASIL, Presidência da República. Decreto nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Brasília, DF. 2010.

BRASIL, Relatório educação para todos no BRASIL 2000-2015. Versão preliminar. Brasília: INEP/MEC, 2014.

BRASIL. Ministério de Estado da Educação. Portaria Interministerial n°10, de 28 de dezembro de 2017. Estabelece os parâmetros operacionais para o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação - FUNDEB, no exercício de 2018. Brasília, DF. 2017.

CALDART, R. S., Educação do Campo. In: CALDART, R. S. et. al.. Dicionário da educação do Campo. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2012.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Diretoria de Pesquisas, Coordenação de Trabalho e Rendimento, Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua 2016-2017. Rio de Janeiro: IBGE, 2017.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Sinopse Estatística da Educação Básica 2010. Brasília: INEP, 2017. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse>. Acesso em: 13 nov. 2018.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. INEP Sinopse Estatística da Educação Básica 2017. Brasília: INEP, 2018. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica>. Acesso em: 13 nov. 2018.

MOLINA, M. C., et. al. Das desigualdades aos direitos: a exigência de políticas afirmativas para a promoção da equidade educacional no campo. Presidência da República. Secretaria de Relações Institucionais, 2009.

SANTOS, R. B. História da educação do campo no Brasil: o protagonismo dos movimentos sociais. Revista Teias, v. 18, n. 51, p. 210-224, 2017.

Published

2021-09-04

How to Cite

Vasconcelos, G. de O. S. de, & Moura, L. B. (2021). The impacts of closing campo schools in pernambuco. Revista Mutirõ. Folhetim De Geografias Agrárias Do Sul, 2(1), 121–140. https://doi.org/10.51359/2675-3472.2021.250813

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.