For a criticism of the two limits of education for conscience – or for general consciousness, isn’t it mostly superfluous?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2357-9986.2023.251580

Keywords:

conscience, philosophical hermeneutics, education, metaphysics

Abstract

In this article, we intend to develop some specific elements of Nietzsche's reflection, which is a strong presence in Gadamer's thought regarding the recognition of the epistemological independence of the human sciences in relation to the natural sciences, aligning the two authors in this sense, in an anti- metaphysics position. For this, we will dialogue with some issues raised by Nietzsche, mainly in his work A Gaia Ciência, as elements that certainly contribute to the elaboration of the critique of the idealist pretension of education for “awareness”. The limits present in Nietzsche's critique of metaphysics resonate in Gadamer's reflection fundamentally with regard to the methodical schizophrenia of natural science, as a consequence of the philosophy of consciousness. It is worth noting that our critique restricts itself to attacking the limits of the pretension of an education for awareness, which thus ignores historical becoming, taking for itself the “place of truth”, thus submitting itself to the metaphysical horizon.

Author Biographies

Patrícia Rosí Prohmann, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Psicóloga, Mestre em Educação, Doutoranda em Educação; Filosofia da Educação

Sérgio Ricardo Silva Gacki, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Mestre em Filosofia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, Pós-Doutor pela Catholic University of America - CUA, graduado em Direito pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, Licenciado em Filosofia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS.

References

ALMEIDA, C.L., FLICKINGER, H.G., ROHDEN, L. Hermenêutica filosófica: nas trilhas de Hans-Georg Gadamer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000, p. 23.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da Biopolítica. São Paulo : Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. 42.a ed. Petrópolis, RS : Vozes, 2014.

FREUD, Sigmund. (1917-1919) História de uma neurose infantil e outros trabalhos. Edição Standard Brasileira das Obras Completas de Sigmund Freud, vol. XVII. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

GADAMER, H.G. A Razão na época da ciência. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1983.

GADAMER, H.G. O problema da consciência histórica. Org.: Pierre Fruchon. Tradução: Paulo César Duque Estrada. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1998.

GADAMER, H.G. Verdade e Método II. Traduzido por Enio Paulo Giachini. Revisão de tradução de Márcia Sá Cavalcante-Schuback. Petrópolis: Vozes, 2002.

GADAMER, H.G. Verdade e Método. 4ª ed. Tradução de Flávio Paulo Meurer. Petrópolis : Vozes, 1997.

GIACOIA JUNIOR, Oswaldo. A autossupressão como catástrofe da consciência moral. Estudos de Nietzsche, [S.l.], v. 1, n. 1, mar. 2010. ISSN 2179-3441. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/estudosNietzsche/article/view/22563>. Acesso em: 20 jul. 2021. doi:http://dx.doi.org/10.7213/ren.v1i1.22563.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. Tradução e Introdução de Florestan Fernandes. 2.a ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

NIETZSCHE, Friedrich. O Nascimento da Tragédia: ou Helenismo e Pessimismo. São Paulo : Companhia das Letras, 1992.

NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra. São Paulo: Editora Martin Claret, 2003. (Coleção A obra-prima de cada autor, v. 22 ).

NIETZSCHE, Friedrich. A Gaia Ciência. (Coleção Os pensadores). 2. ed. São Paulo : Abril Cultural, 1978.

Published

2023-03-08

Issue

Section

Dossiê temático sobre Filosofia Hermenêutica