The autobiography of Carlos Marighella
DOI:
https://doi.org/10.22264/clio.issn2525-5649.2019.37.2.08Keywords:
Carlos Marighella, Autobiography, Communist Party of BrazilAbstract
This paper aims to make available to readers a very rare text that Carlos Marighella wrote about himself. In a complementary way, some aspects about the writing of the referential text and the possible motivations for Marighella to travel to China and to the Union of Soviet Socialist Republics in the early 1950s will be succinctly discussed. In the seven pages of the 1954 manuscript, written in the first person and in Spanish, Marighella wrote about her personal and partisan trajectory. Because it is safeguarded in the State Archive of Political and Social History of Russia in Moscow, the content of this document is not fully known in Brazil. Given this, it is understood to be important to spread to other researchers and stakeholders what this paper names the autobiography of Carlos Marighella.References
ALBERTI, Verena. “LITERATURA E AUTOBIOGRAFIA: a questão do sujeito na narrativa”. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 4, n. 7, 1991.
AMADO, Janaína e FERREIRA, Marieta de Moraes (Org). Usos e abusos da história oral. 8ª Ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.
CARVALHO, José Murilo de. A formação das almas: o imaginário da República do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
FALCÃO, Frederico José. Os homens do passo certo – O PCB e a esquerda revolucionária no Brasil (1942- 1961). São Paulo: Editora José Luis e Rosa Sundermann, 2012.
LEVI, Giovanni. Usos da Biografia. In AMADO, Janaína e FERREIRA, Marieta de Moraes (Org). Usos e abusos da história oral. 8ª Ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 167-173.
GOMES, Ângela de Castro. Escrita de si, escrita da história. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.
JOSÉ, Emiliano. Carlos Marighella: O inimigo número um da Ditadura Militar. São Paulo: Editora Casa Amarela, 2004.
LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Tradução Jovita Maria Gerheim Noronha; Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
MAGALHÃES, Mário. Marighella: o guerrilheiro que incendiou o mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
MARIGHELLA. Direção: Isa Grinspum Ferraz. Brasil, 2012. (100 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7Mw386dVhcY Acessado em 02 set. 2018
NOVA, Cristiane e NÓVOA, Jorge (Org). Carlos Marighella: o homem por trás do mito. São Paulo: UNESP, 1999.
SANTOS, Milton. O centro da cidade do Salvador: Estudo de Geografia Urbana. 2ª Ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo; Salvador: Edufba, 2008.
SARLO, Beatriz. Tempo Passado: cultura da memória e guinada subjetiva. Trad. Rosa Freire d'Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras; Belo Horizonte: UFMG, 2007.
SILVA JÚNIOR, Edson Teixeira da. Carlos: a face oculta de Marighella. 332 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Severino Sombra. Programa de Pós-Graduação em História. Vassouras, 1999.
SIZILIO, Ricardo José. “Vai, Carlos, ser Marighella na vida”: outro olhar sobre os caminhos de Carlos Marighella na Bahia (1911-1945). 332 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Salvador, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Upon submitting an article to the CLIO Journal, the author guarantees that the article is original and that it does not contain calumnious or defamatory declarations, that it does not infringe upon any intellectual property rights, be they commercial, industrial or third party, as well as promptly reimbursing the Federal University of Pernambuco/ CLIO Journal for any indemnities, harm caused or costs which may occur because of any breach of these guarantees.
The author retains the copyright on the article, authorizing, however, the Federal University of Pernambuco/CLIO: Historical Research Journal to use of the article in question, in whole or in part, in edited or complete form, in Portuguese or in whatever other language, in printed form or in whatever other form of disclosure, the referred-to institution thereby being exempt of whatever payment of royalties to the author.
 
						 
			
		 
			 
			 
				




