Education in health as a tool of nursing care: integrative literature review

Waldemar Brandão-Neto, Andrea Rosane Sousa Silva, Estela Maria Leite Meirelles Monteiro, Clara Maria Silvestre Monteiro Freitas, Inacia Sátiro Xavier França, Carla Campos Muniz Medeiros

Resumo


ABSTRACT

Objective: to know the Brazilian scientific productions on the actions of education in health as a tool of the care provided by nurses, published from 2000 to 2010. Methodology: this is an integrative review study that used the descriptors health education and, nursing care, whose search was carried out in the databases LILACS and BDENF. Eleven publications were selected, those which met the inclusion criteria and answered the guiding question: what is the scientific knowledge produced nationally and the strategies used with regard to the actions of health education within the nursing care? Results: through the critical reading and the synthesis of publications it was possible to show the studies valued, besides the technical assistance attention, spaces of listening and socialization with effective strategies which provide the educational process with a dialogic and participative mode. Conclusion: in the relation of nurses with the care subjects, it is essential to overcome postures of accommodation and the (re)construction of acting scenes capable of renewing the attitudes in health, in a tune where the care-educate brings together science, ethics, art, aesthetics, politics, and culture. Descriptors: education in health; education in nursing; nursing care; nurse-patient relations; health promotion.

RESUMO

Objetivo: conhecer as produções científicas nacionais que abordaram as ações de educação em saúde como ferramenta do cuidado realizado pelo enfermeiro, publicadas no período de 2000 a 2010. Metodologia: trata-se de um estudo de revisão integrativa que utilizou os descritores educação em saúde e cuidado de enfermagem, com busca realizada nas bases de dados LILACS e BDENF. Foram selecionadas onze publicações que atenderam os critérios de inclusão e responderam a questão norteadora: qual é o conhecimento científico produzido nacionalmente e as estratégias utilizadas em relação às ações de educação em saúde no âmbito do cuidado de enfermagem? Resultados: por meio da leitura crítica e síntese das publicações foi possível evidenciar que os estudos valorizaram, além da atenção assistencial técnica, espaços de escuta e socialização com o estabelecimento de estratégias que efetivam o processo educativo de modo dialógico e participativo. Conclusão: na relação dos enfermeiros com os sujeitos do cuidado, torna-se essencial a superação de posturas de acomodação e a (re)construção de cenários de atuação capazes de renovar o agir em saúde, numa sintonia em que o cuidar-educar faz convergir ciência, ética, arte, estética, política e cultura. Descritores: educação em saúde; educação em enfermagem; cuidados de enfermagem; relações enfermeiro-paciente; promoção da saúde.

RESUMEN

Objetivo: conocer las producciones científicas nacionales que abordaron las acciones de educación en salud comoherramienta de atención de enfermería, publicadas entre 2000 y 2010. Metodología: se trata de un estudio de revisión integrativa que utilizó los descriptores educación en salud y cuidado de enfermería, con búsqueda en las bases de datos LILACS y BDENF. Se seleccionaron once publicaciones que cumplían con los criterios de inclusión y que respondieron a la pregunta clave: ¿cuál es el conocimiento científico producido a nivel nacional y las estrategias utilizadas en relación a las acciones de educación en salud en el cuidado de enfermería? Resultados: por medio de la lectura crítica y síntesis de las publicaciones, fue posible evidenciar que los estudios valoran, además de la atención asistencial técnica, espacios de escucha y socialización con el establecimiento de estrategias para realizar el proceso educativo de manera dialógica y participativa. Conclusión: en la relación de los enfermeros con los sujetos del cuidado, tórnase esencial la superación de posturas de pereza y la (re)construcción de senarios de acción capaces de renovar las actitudes en salud, en una sintonía en la cual el cuidar-educar hace convergir ciencia, ética, arte, estética, política y cultura. Descriptores: educación en salud; educación en enfermería; cuidados de enfermería; relaciones enfermero-paciente; promoción de la salud.

Palavras-chave


educação em saúde; educação em enfermagem; cuidados de enfermagem; relações enfermeiro-paciente; promoção da saúde

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DOI: https://doi.org/10.5205/reuol.1262-12560-1-LE.0506201130



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