EJA in times of pandemic: analysis of the (dis)motivation factor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2022.252110

Keywords:

Remote Teachin, EJA, Motivation, Apathy in Learning

Abstract

This study aims to discuss the (dis)motivation of Youth and Adult Education (EJA in Portuguese) students during online classes. The debate starts from the experiences obtained at the Antônio Correia de Araújo School, based on the Pedagogical Residency in Geography Program of Pernambuco Federal University. Follow-ups and interventions were carried out in EJA classes, which caused concerns due to the low participation and encouragement of the students. With the new Covid-19 educational reality during the pandemic, it's recognizable that the obstacles in access to technologies and the struggles in understanding some pedagogical practices interfered directly with the quality of education and the motivation of many pupils. Thus, lots of those students were absent or interrupted their schooling because of the dynamics offered in online classes, which did not sufficiently guarantee those people permanence in school practices.

Author Biographies

Thomáz Augusto Sobral Pinho, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Mestrando do Progrma de Pós-graduação em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco.

Tamara Trajano da Rocha, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Graduada em Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco.

Lilian Renata Teixeira da Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco.

Vânia Maria Tibúrcio Ramos, Secretaria da Educação do Estado de Pernambuco

Professora efetiva de Geografia da Rede Estadual de Pernambuco. Atua na Escola Antônio Correia de Araújo, Camaragibe-PE.

Priscylla Karoline de Menezes, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG), especialização em Gestão Ambiental pelo Centro Universitário de Goiás - Uni-Anhanguera (2008) e graduação em Gestão Ambiental pelo IFG - Campus Goiânia (2006). Atualmente é professora da Universidade Federal de Pernambuco - Departamento de Ciências Geográficas (UFPE-CFCH-DCG).

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Published

2022-04-08

How to Cite

Pinho, T. A. S., da Rocha, T. T., da Silva, L. R. T., Ramos, V. M. T., & de Menezes, P. K. (2022). EJA in times of pandemic: analysis of the (dis)motivation factor. Revista De Geografia, 39(1), 219–234. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2022.252110