Batman - The dark knight: hero and villain, a historical-social construction and its insertion in the teaching of history
DOI:
https://doi.org/10.51359/2525-6092.2020.247379Keywords:
hero and villain; ideology and cinema; history of concepts; history teachingAbstract
This article results from studies, film analysis and reflections on the ideological construction of the concepts of hero and villain in the face of the historical criticism of the film Batman ─ The Dark Knight (2008). We substantiate the theoretical discussion on the writings of Hobsbawm (2007), Bernadet (1980), Koselleck (1992), Freire (2013), Campbell (2005), Žižek (2009), among others, aiming to understand the ideological construction of the hero and the villain within the film Batman ─ The Dark Knight and what are his insertions in Teaching History. Thus, this research analyzed different cinematographic productions with Batman as the central character, based on the dialogue with the authors cited above and with others, no less important, who contributed to the theoretical discussion. In the first section, we carry out a historical conceptualization of the terms that are part of this research, building a link between concepts, the film and reality. In the second section, we deal with Batman's historical evolution in the context of Gotham City's capitalist society. In the third section, we reflect on the characters Batman, Joker and Harvey Dent, elucidating the consolidation of the hero in the film with the possibilities of this discussion in the classroom. In the final considerations, we highlight the interpretations constructed by the research reflecting on the concepts discussed here
References
BARROS, José D’Assunção. Koselleck, a história dos conceitos e as temporalidades. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, año 18, nº 35. Primer semestre de 2016. Disponível em . Acesso em 22 de setembro de 2018.
O campo da história: especialidades e abordagens. Petrópolis: Vozes, 2008 (p. 91-93).
BAUMAN, Zygmunt. Capitalismo parasitário e outros temas contemporâneos. Rio de Janeiro: Zarar editora, 2010.
BERNADET, Jean Claude. O que é cinema. In: Coleção Primeiros Passos: O que é jornalismo; editora; cinema. São Paulo: Círculo do Livro, 1980 (p. 123-187).
BEZERRA, Holien Gonçalves. Ensino de História: conteúdos e conceitos básicos. In: KARNAL, Leandro (ORG.). Históriana sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2013 (p. 37-48).
BITENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2008 (p. 191-199).
CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. 10. ed. São Paulo: Cultrix/Pensamento, 2005. (7-15)
CHAUÍ, Marilena de Souza. O que é ideologia. Coleção Primeiros Passos. São Paulo: Brasiliense, 1990.
DÄHNE, Caroline Loise. Super-Heróis na aula de história. Disponível em: <https://nastramasdeclio.com.br/historia-e-cultura-pop/super-herois-na-aula-de-historia/>. Acesso em 23 de agosto de 2020.
FRANCISCO, Igor Lapsky da Costa. Blockbusters conservadores: política e cinema norte-americano em perspectiva cruzada no tempo presente (1992-2012). Rio de Janeiro: UFRJ, 2014 (Tese Doutorado em História Comparada) (p.164-165).
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013 (p. 52-58).
HARVEY, David. A produção capitalista do espaço. São Paulo: Annablume, 2005 (75-94).
HOBSBAWM, Eric. Globalização, democracia e terrorismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
HOBSBAWM, Eric. Bandidos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1976
JESUS, Altair Reis de. O cinema como registro histórico da sociedade. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História –ANPUH. São Paulo: 2011. Disponível em <http://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1308180600_ARQUIVO_AltairReis_ANPUH2011.pdf>. Acesso em 12 de agosto de 2018.
JONES, Gerard. Homens do Amanhã: geeks, gângsters e o nascimento dos gibis. São Paulo: Conrad Editora do Brasil, 2006.
KOSELLECK, Reinhart. A história dos conceitos: problemas teóricos e práticos. Estudos históricos, Rio de Janeiro, vol. 5, N.10, 1992, p. 134-136 palestra transcrita, traduzida e editada por Manoel Luis Salgado Guimarães. Disponível em <http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/viewFile/1945/1084>. Acesso em 22 de setembro de 2018.
KOTHE, Flávio René. O Herói. São Paulo: Ática, 2000 (12-15).MAGALHÃES, Fernando. 10 Lições sobre Marx. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.
NASCIMENTO, Milton Meira do; NASCIMENTO, Maria das Graças de Souza. Iluminismo: A Revolução das Luzes. São Paulo: Editora Ática, 2009.
PAGE, Denys. O Mundo Homérico. In: LLOYD-JONES, Hugh (Coordenador). O Mundo Grego. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1977.
PURDY, Sean. O século americano. In: KARNAL, Leandro et al. História dos Estados Unidos: das origens ao século XXI. São Paulo: Contexto, 2007 (206-213).
VALLE, Cléa Fernandes Ramos; TELLES, Verônica. O Mito do Conceito de Herói. ISAT-Revista Eletrônica do Instituto Anísio Teixeira.ISSN: 2236-9155. Rio de Janeiro: 2014. Disponível em <http://www.revistadoisat.com.br/numero2/01_O_Mito_do_Conceito_de_Heroi_Clea_e_Veronica.pdf> acesso em 02 de setembro de 2018.
VOGLER,Christopher. A jornada do escritor: estruturas míticas para escritores. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006 (p. 165-167).
SEINO, Everton. Batman: Arquétipos numa época sombria. Universidade Tuiuti do Paraná. Curitiba: 2011. Trabalho de Conclusão de Curso. Disponível em <http://tcconline.utp.br/wp-content/uploads//2011/11/ARTIGO-BATMAN-ARQUETIPOS-EM-TEMPOS-DE-SOMBRAS.pdf>. Acesso em 08 de dezembro de 2018 (p. 05-06).
WALTY, Ivete Lara Camargo. O que é ficção. São Paulo: Editora Brasiliense, 1986 (p. 18-28).
ŽIŽEK, Slavoj. Lacrimae rerum: ensaios sobre o cinema moderno. São Paulo: Boi Tempo, 2009 (p. 10-12).
Fontes Fílmicas
Batman Begins. Dir. Christopher Nolan.EUA: 2005 (140 minutos).
Batman –O Cavaleiro das Trevas(Batman –The Dark Knight).Dir. Christopher Nolan.EUA: 2008. (152 minutos).
Fontes Escritas
MILLER, Frank. Batman: Ano Um. São Paulo, Barueri: Panini Comics, 2011.
MOORE, Alan. Batman:a piada mortal. São Paulo, Barueri: Panini Books, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Augusto César Acioly Paz Silva, Joseildo Joseildo Cavalcanti Ferreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-Não Comercial-Compartilha Igual 4.0 Internacional , que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.