Teaching natural sciences: Perspectives of a group of teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2022.256613

Keywords:

Teaching of Natural Sciences, Continuing Teacher Training, Early Years of Elementary School

Abstract

The complexity of teaching Natural Sciences at the beginning of children's schooling has promoted discussions, in the sense of favoring the reconfiguration of conceptions about the learning of scientific concepts, as well as the development of pedagogical practices that are more consistent with quality scientific training. This article presents part of a doctoral research that carried out a proposal for shared continuing education, within the scope of the initial years of Elementary School. From the organization of collective meetings at the school, a study group on the teaching of Natural Sciences was structured. The collective meetings held enabled the construction of knowledge that was (re)constructed in ashared way, and the teachers articulated the knowledge acquired during the trajectory of formation and performance with new possibilities, resulting from the collective construction of a reflective work that allowed to qualify the pedagogical practice.

Author Biography

Aline Juliana Oja Persicheto, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Doutora em Educação para a Ciência (Programa de Pós - Graduação em Educação para a Ciência - UNESP, Bauru, 2016), Mestre em Educação (Programa de Pós-Graduação em Educação (UFSCar, 2011) e graduada em Pedagogia (Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP, 2008). Realizou o Estágio de Pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar na Unesp de Araraquara no período de 2020 a 2022. Atuou como Tutora Virtual do curso de Pedagogia a distância da UAB-UFSCar de 2011 a 2016 e especializou-se na docência on-line a partir do Programa de Residência Pedagógica em Educação a Distância oferecido pela UFSCar (2015-2016). Tem experiência docente na Educação Básica (Anos Iniciais do Ensino Fundamental) desde 2006, atuando também na Coordenação Pedagógica (2013-2014) neste nível de ensino. Trabalha como Professora da Educação Básica (Anos Iniciais) e atua como docente no curso de Pedagogia de uma instituição privada. Desenvolve seus estudos e pesquisas nas áreas de Formação Inicial e Continuada de Professores, Alfabetização, Práticas Pedagógicas, Infância e Ensino de Ciências.

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Published

2022-12-22

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Article (s)