Educational practices in prostitution: experiences in the Associação Sergipana de Prostitutas
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2022.256665Keywords:
Decolonial, Educação, Prostituição.Abstract
This article aims to discuss the presence of educational practices in prostitution from a decolonial perspective, based on the experiences of the Associação Sergipana de Prostitutas. In this sense, its central problem involves the following questions:How are the educational practices inprostitution configured? Is a dialogue between Education and the study of prostitution possible from a critical and decolonial perspective? To answer these questions, we conducted a literature review investigating whatthe literature in the field of Education indicates regarding prostitution. Then, we employed documental research with the marks of ASP experiences. As a theoretical referential we used Walsh's (2008) understandings of Decolonial Pedagogy. We found that the actions performed by the ASP are alternative pedagogies, capable of educating women in the practice of prostitution.
References
ARAÚJO, Fernanda Pereira de; MATTOS, Mayara Ferreira de. Descolonizar os Feminismos Latino-Americanos e Caribenhos: uma perspectiva decolonial das teorias sobre gênero, sexualidade e raça. Revista Três Pontos, Belo Horizonte, p. 21-26 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistatrespontos/article/view/3387#:~:text=A%20partir%20da%20localiza%C3%A7%C3%A3o%20e,e%20ssa%20linha%20de%20pensamento. Acesso em: Dez. 2021
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Cultura Popular e Educação Popular: expressões da proposta freireana para um sistema de educação. Educar em Revista, Curitiba, n. 61, p. 89-106, jul./set. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/KmYHVqgFMPBfJTjXsRjFFvc/abstract/?lang=pt. Acesso em: Abr. 2022
BRASIL, MINISTÉRIO DA SAÚDE. Cordel das DST. Brasília, 1994
BRASIL, MINISTÉRIO DA SAÚDE. Programa Nacional de DST/AIDS. Brasília, 1994
CANDELÁRIA – AQUELA QUE CONDUZ A LUZ. Direção: Jade Moraes. Produção de Ministério da Cultura. Aracaju: Tv Cultura, 2006. 1 DVD (56 min)
COLLINS, Patricia Hill. Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Revista Sociedade e Estado, [s.l], v. 31, n. 1, p. 99-127, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/MZ8tzzsGrvmFTKFqr6GLVMn/?format=pdf&lang=pt. Acesso em Out. 2021
DINIZ, André Geraldo Ribeiro; MAYORGA, Claudia. Notas Sobre Autonomia E Desqualificação Social De Mulheres Prostitutas. Psicologia & Sociedade, [s.l] v. 30, p. 1-12, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/fjyspX9bKyFcYdFxb9T359m/abstract/?lang=pt. Acesso em Nov. 2021
FALKENBERG, Miriam Benites et al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Revista Ciência e Saúde Coletiva, Brasília, p. 847-852, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/kCNFQy5zkw4k6ZT9C3VntDm/?lang=pt. Acesso em: Abr. 2022
FANON, Frantz. Os condenados da terra. Trad. Enilce Albergaria Rocha e Lucy Magalhães. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Educação Como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022
GADOTTI, Moacir. Educação Popular, Educação Social, Educação Comunitária: conceitos e
práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. Revista Diálogos, Brasília, v. 18, n. 1, p. 10-32, Dez 2012. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rdl/article/view/3909. Acesso em Mai. 2022
GALVÃO, Altair Oliveira. Comunidades Invisibilizadas: Diálogos com saberes de emancipação na prostituição de rua. Revista Científica On-line, [s.l], v. 10, n.2, p. 87-98, dez. 2020. Disponível em: http://www.fatecguaratingueta.edu.br/revista/index.php/RCO-TGH/article/view/259. Acesso em: Dez. 2021
hooks, bell. Ensinando a Transgredir: A educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017
LE GOFF, Jacques. Documento/Monumento. In: LE GOFF, Jacques. História e memória. Trad. Irene Ferreira, Bernardo Leitão e Suzana Borges. 5. ed. Campinas: Ed. UNICAMP, 1994. p. 525-541.
LUGONES. Maria. Rumo a um feminismo descolonial. Estudos Feministas, Florianópolis, p. 935-952, set-dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/36755/28577. Acesso em: Nov. 2021
MARTÍN-BARÓ, Ignácio. Crítica e Libertação na Psicologia. Petrópolis: Vozes, 2017.
MATOS, Camila Saraiva de; VASCONCELOS, José Geraldo; SUCUPIRA, Tânia Gorayeb. Educação Informal, Práticas Educativas e Prostituição. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar. Mossoró, v. 6, n. 16, p. 95-110, abr. 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341487812_EDUCACAO_INFORMAL_PRATICAS_EDUCATIVAS_E_PROSTITUICAO. Acesso em: Dez. 2021
MIGNOLO, Walter. Colonialidade: O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 32, n. 94, p. 1-18 Jun. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/nKwQNPrx5Zr3yrMjh7tCZVk/abstract/?lang=pt. Acesso em: Abr. 2021
MOTA NETO, João Colares da. Paulo Freire e Orlando Fals Borda na Genealogia da Pedagogia Decolonial Latino-Americana. Folios. [s.l], n, 48, p. 3-13 Segundo Semestre. 2018. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n48/0123-4870-folios-48-00003.pdf. Acesso em: Jun. 2022
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, Abril 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/TXxbbM6FwLJyh9G9tqvQp4v/abstract/?lang=pt. Acesso em: Mai. 2021
PRADA, Monique. Putafeminista. São Paulo: Vendeta, 2018.
RAGO, Margareth. Os Prazeres da Noite: Prostituição e códigos da sexualidade feminina em São Paulo (1890 - 1930). São Paulo: Paz e Terra, 2008.
SOUSA, Fabiana Rodrigues. A noite também educa: compreensões e significados atribuídos por prostitutas à prática da prostituição. Tese de Doutorado em Educação. Universidade Federal de São Carlos: São Carlos, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2272?show=full. Acesso em Ago. 2022
SOUSA, Fabiana Rodrigues de. Entre o Medo e a Ousadia: educando-se na prática da prostituição. Revista Artémis, [s. l.], v. 1, n. 18, p. 61-68, jul-dez 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/artemis/article/view/22534/0. Acesso em Nov. 2021
SOUSA, Fabiana Rodrigues de. Ações Educativas Desenvolvidas por Prostitutas Organizadas: Tecendo confiança e autonomia. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 24, n. 43, p. 161-169, jan/jun. 2015
SOUSA, Fabiana Rodrigues de. Educar-se em Movimento: Prostitutas militantes e a construção da autonomia. Série-Estudos, Campo Grande, v.21, n. 43, p. 109-125, set./dez. 2016. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/907. Acesso em: Nov. 2022
SOUSA, Fabiana Rodrigues de. Legado freireano, feminismos e prostituição: desvelando o político-pedagógico na pesquisa em educação. Educação Unisinos, [s. l.], v. 22, n. 4, out-dez 2018. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2018.224.10. Acesso em: Nov. 2021
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. Trabalho Docente: Elementos de uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2005
WALSH, Catherine. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: In-surgir, Re-existir e Re-viver. In: CANDAU, Vera Maria Ferrão. Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. [S. l.: s. n.], 2009. p. 12-42.
WALSH, Catherine. Lo pedagógico y lo decolonial: Entretejiendo caminos. In: WALSH, Catherine. (org). Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. TOMO I. Quito: Abya Yala, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tópicos Educacionais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.