Intertwining threads

possibilities of pedagogic reading in the work of conceição evaristo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2023.260795

Keywords:

education, Conceição Evaristo, pedagogical reading

Abstract

This article analyzes the possibilities of pedagogical reading in Conceição Evaristo's Insubmissas Lágrimas de Mulheres (2016). From a reflexive approach, we seek to consider how pedagogical readings can contribute, not only as entertainment for the reader, but also to provide an opportunity to look at the Brazilian social fabric, based on representations of the stories of black women who enunciate and write their lives from other worlds. Methodologically, we use qualitative research. Theoretically, we used the concept of Pedagogical Reading (Moura,2020) and the sociology of reading (Segré,2010). The research shows that Conceição Evaristo's work has strong potential for the practice of pedagogical reading, because its content reflects important social issues that need to enter the classroom through other routes, in this case, literature.

Author Biographies

Lara Caroline Cardoso da Luz

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (2023). Atuou como Professora na área da Educação Infantil e fundamental I pela rede privada estudantil nos anos de 2019 a 2023. 

Tiese Rodrigues Teixeira júnior, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará, Marabá, PA.

Doutor em Ciência Socioambiental, Pelo Núcleo de Altos Estudos Amazônicos, NAEA, da Universidade Federal do Pará

Docente da Faculdade de Educação da UNIFESSPA

membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Sobre Mudança Social no Sudeste Paraense, GEPEMSSP, UNIFESSPA

References

CADEMARTORI, Lígia. O que é literatura infantil. São Paulo: Brasiliense, 1987.

EVARISTO, Conceição. Insubmissas lágrimas de mulheres. Rio de Janeiro: Malê, 2016.

FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre, RS: Bookman, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HIRIGOYEN, Marie - France. A violência no casal: da coação psicológica à agressão física. Trad. Maria Helena Kühner. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006. 256 p.

LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 2ª edição, Petrópolis, RJ, Vozes, 2007.

LINS, Osman. Imagens de criança de na literatura. Petrópolis, Vozes, 2022

MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MOURA, César Prazeres Moura. Infãncia, criança e literatura. Rondônia: Edufro, 2020.

PALO, Maria José; OLIVEIRA, Maria Rosa D. Literatura Infantil – voz de criança. São Paulo: Ática, 2006.

RIBEIRO, D. Pequeno Manual Antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ROUSSEUAU. Jean-Jacques. Emilio ou da educação. São Paulo: Unesp, 2022.

SECRÉ, Monique. Sociologia da leitura. São Paulo: Atelie editoral, 2010.

VYGOSTKY, Liev. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2024-06-17

Issue

Section

Article (s)