Training trajectories of indigenous women teachers: education(s) and history(ies) of indigenous school education in the Middle Xingu - Altamira, Pará
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2025.263702Keywords:
History of Education, memories of indigenous women teachers, indigenous school education, Korina Juruna SchoolAbstract
This article conducts a study on the memories of Indigenous women teachers from the Middle Xingu region. The research focuses on the memories of three Juruna women teachers, centering on their educational journeys, stories, and school experiences. The research is based on information from documentary sources and interviews, establishing a theoretical-methodological dialogue with authors such as Bueno, Catani, Sousa and Souza (1993), who investigate narratives of intellectual formation integrating teaching, memory, and gender; and Nóvoa (1995), who studies the teaching profession from an identity process in which it is impossible to separate the professional self from the personal self. It can be inferred that the heterogeneity of processes revealed through the memories of the researched Juruna teachers not only shapes their personal and professional histories but also unveils aspects of the history of Indigenous school education in which they operate.
References
ALMEIDA, Jane S. Mulher e educação: a paixão pelo possível. São Paulo: editora UNESP, 1998.
ATA. Primeiro Encontro de Educação Escolar Indígena do Médio Xingu, Altamira, 2011.
BELTRAME, Camila. Etnografia de uma escola Xikrin. 2013. 166 f. Dissertação (Pós-Graduação em Antropologia Social) Universidade Federal de São Carlos, 2013.
BRITO, Patrícia. Indígena-Mulher-Mãe-Universitária: o estar-sendo estudante na UFRGS. 2016. 127f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2016.
BUENO, Belmira O. Pesquisa em colaboração na formação contínua de professores. In: BUENO, Belmira O; CATANI, Denise B; SOUSA Cynthia P. (Org.). A vida e o oficio dos professores: formação contínua, autobiografia e pesquisa em colaboração. São Paulo: Escrituras, 1998, p.7-20.
CARDOSO DE OLIVEIRA, Roberto. Identidade, etnia e estrutura social. São Paulo: Pioneira, UnB, 1976.
CATANI, Denice. Prefácio. In: MORAES D; LUGLI, R. (Org.). Docência, pesquisa e aprendizagem: (auto) biografias como espaços de formaçãoinvestigação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010, p.7-9.
CATANI, Denise B. Práticas de formação e ofício docente. In: BUENO, Belmira O; CATANI, Denise B; SOUSA Cynthia P. (Org.). A vida e o oficio dos professores: formação contínua, autobiografia e pesquisa em colaboração. São Paulo: Escrituras, 1998, p. 21- 29.
FONSECA, Mary Gonçalves. Currículo e construção da identidade Karipuna na aldeia Manga, Amapá. 2019 176f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica, 2019.
FONTOURA, Helena. Narrativas de um grupo em constante caminhar: quando contamos nossas histórias de aprendizagem. In: MORAES D; LUGLI, R (Orgs). Docência, pesquisa e aprendizagem: (auto) biografias como espaços de formaçãoinvestigação. São Paulo: cultura acadêmica, 2010, p. 89-110.
GOODSON, Ivor. Dar voz ao professor: Histórias de vida dos professores e o desenvolvimento profissional. In: NÓVOA, António (Org.) Vidas de professores. Editora Porto: Portugal, 1995, p.63-79.
GRUPIONI, Luís Donisete Benzi. Olhar longe, porque o futuro é longe: cultura, escola e professores indígenas no Brasil. 2008 219f. Tese. (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade de São Paulo, 2008.
LOSANO, Jorge. Pratica e estilos de pesquisa na história oral contemporânea. In: FERREIRA, M; AMADO, J (Orgs.). Usos e abusos da história Oral. Editora: Fundação Getúlio Vargas, 1996, p. 15-25.
MAHER, Terezinha de Jesus M. Ser professor sendo índio: questões de linguagem e identidade. 1996 261f. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade Estadual de Campinas, 1996.
MARINHO, José A. Magalhães. As Lutas Camponesas e o Cercamento do Médio do rio Xingu (PA): A Construção da Hidrelétrica Belo Monte. 2019 291f. Tese (Doutorado em Ciências - Geografia Humana) – Universidade de São Paulo, 2019.
MENEZES, Maria; Menezes, Faustino e Novak, Maria. Formação inicial de professores indígenas: ações desenvolvidas no estado do Paraná. Revista Ibero-Americano de Estudos em Educação, Araraquara, v.16, n. especial, p. 910-925, 2021.
MOITA, Maria da Conceição. Percursos de formação e de transformação. In: NÓVOA, António (Org.) Vidas de professores. Editora Porto: Portugal, 1995, p.11-30.
MONARCHA, Carlos. História da educação (Brasileira): formação do campo, tendências e vertentes investigativas. História da Educação, ASPEHE/FAE/EFPel, Pelotas, n. 21, 2007, p.57-77.
MULLER, Regina. Estudo de Viabilidade – UHE Kararaô. Antropologia Indígena, v. 1, Brasília, 1988.
NORTE ENERGIA, Ata (1Encontro de Educação Escolar Indígena do Médio Xingu), 2011.
NÓVOA, António. O processo histórico de profissionalização do professorado. In: NÓVOA, António. (Org.). Profissão professor. Porto: editora Porto, 1992, p. 15-33.
REIS, Neila. Política Educacional Indigenista: suas implicações no Xingu. Educere, Cascavel, 2015, p.549-561.
RIBEIRO, Sandra Teixeira. Narrativas de professoras indígenas: reconstruindo histórias de Identidade e Preconceitos. 2011. 134f. Dissertação (Mestrado em Letras), Universidade Federal da Grande Dourados), 2011.
ROSEMBERG, Fúlvia; AMADO, Tina. Mulheres na escola. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.80, p. 62-74, 1992.
SANTOS, N. M. As trajetórias das mulheres intelectuais indígenas no Ensino Superior: experiências das Kaiowá e Guarani na Licenciatura Intercultural- Teko-Arandu UFGD, 2018. Dissertação (Mestrado em Antropologia). Universidade Federal da Grande Dourados, 2018.
SARAIVA, Marcia Pires. Identidade multifacetada: a reconstrução do ser indígena entre os Juruna do médio Xingu. NAEA: Belém, 2008.
SARAIVA, Marcia Pires. Vai dá muito trabalho! Cultura escolar, História e Educação (ões) entre os Juruna da TI Paquiçamba, Xingu- Pará (1994-2014). 2023. Tese. 331f (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, 2023.
SILVA, Vivian B. Experiências, interpretações, compreensões e, quem sabe, reinvenções: notas sobre os sentidos dos textos das professoras. In: NACARATO, Adair M; GRANDO, Célia; SILVA, Vivian B. (Org.). Nos bastidores de uma escola pública: tecendo vozes dos atores...revelando cenas, produzindo olhares. Campinas: São Paulo: Mercado de Letras, 2012, p.317-342.
STEPHANOV, Maria H; BASTOS, Maria H. História, memória e história da educação. In___. Histórias e memórias de educação no Brasil. vol III, século XX, Petrópolis: Rio de Janeiro: Vozes, 2011, p. 416-429.
STORCH, Cleude; TAMBORIL, Maria Ivonete. Políticas de Formação e Carreira Docente Indígena em contexto Amazônico. Psicologia: Ciência e Profissão, 2021, v.1, p 1-13.
TEIXEIRA, Vale; ISIS, Aline; RABELO, Ana Maria. A escola indígena tem gênero? Explorações a partir da vida das mulheres e professoras Xacriabá. Práxis Educativa (Brasil), v. 7, p. 55-83, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/894/89425835004.pdf. Cesso em 20 de jun. 2024.
VIDAL, Diana; FARIA FILHO, Luciano; PAULILO, André. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na História da educação brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, p.139-159, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcia Pires Saraiva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.