Acquisition of writing: analysis of children's texts through Interactionism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2019.243787

Keywords:

Linguagem escrita, Interacionismo, Literatura infantil, Ensino-aprendizagem

Abstract

Considering that the research on the acquisition of written language deserves special attention because it allows to observe the stages of this initiation and, consequently, the phenomena of this acquisition, this work has as objective to analyze the capture of the child by the language. In order to do so, we start from questions already discussed by authors affiliated to interactionism in language acquisition as to the effect of the other (similar) and the Other (treasure of signifiers) in the process of acquiring writing, as well as the impossible language that breaks into writing Child and cause estrangement. The results pointed out that the initial writing, because it is a fact of language, is not immune to misunderstandings and displacements of the language, since the child, at the beginning of the writing acquisition process, alienated to the texts of the other and submitted to the Tries to represent speech in writing

References

BORGES, Sônia Xavier de Almeida. A aquisição da escrita como processo linguístico. In: LIER-DEVITO, Maria Francisca; ARANTES, Lúcia (Org.). Aquisição, patologias e clínica da linguagem. São Paulo: EDUC, FAPESP, 2006. p. 149-159.

BORGES, Sônia Xavier de Almeida. Psicanálise, linguística, linguisteria. São Paulo: Escuta, 2010.

BORGES, Sônia Xavier de Almeida. Escrita e letra na psicanálise: algumas considerações. In: LIER-DE VITTO, Maria Francisca; ARANTES, Lúcia (Org.). Faces da escrita: linguagem, clínica, escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011. p. 75-82.

BOSCO, Zelma Regina. No jogo dos significantes, a infância da letra. Campinas, SP: Pontes, 2002.

BOSCO, Zelma Regina. A errância da letra: o nome próprio na escrita da criança. Campinas, SP: Pontes Editores, 2009.

HAUN, Gustavo Atallah. Um exemplo de texto oralizado. Disponível em http: http://oblogderedacao.blogspot.com/2013/02/que-fofo.html.%20Acesso%20em%2005/06/2017. Acesso em 05/06/2017.

LACAN, Jacques. O Seminário, livro 5. As formações do inconsciente. Rio de Janeiro: Zahar, 1999 [1957-1958].

LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães de. Sobre a aquisição da escrita: algumas questões. In: ROJO, Roxane. Alfabetização e letramento: perspectivas linguísticas. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1998. p. 8-18.

__________. Desenvolvimento da Linguagem e Processo de Subjetivação. Revista Interações, v. V, n. 10. Jul/dez., p. 53-72, 2000.

__________. Das Vicissitudes da Fala da Criança e sua Investigação. Cadernos de Estudos Linguísticos. Campinas: IEL/Unicamp, n. 42, p. 41-69, 2002.

__________. Uma crítica (radical) à noção de desenvolvimento na Aquisição da Linguagem. In: LIER-DE VITTO, Maria Francisca; ARANTES, Lúcia (Org.). Aquisição, patologias e clínica de linguagem. São Paulo: EDUC, FAPESP, 2006. p. 21-32.

LUIZE, Andréa. Ele escreve faltando letras: corrijo ou não? Disponível em http://www.escoladavila.com.br/blog/?cat=4&paged=23. Acesso em: 05/06/2017.

MILNER. Jean-Claude. O amor da língua. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2012.

PASSOS, Luciana Maria Marinho. Alegria de Saber: Livro de alfabetização. São Paulo: Editora Scipione, 2009.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de Linguística Geral. 27. ed. São Paulo: Cultrix, 2006 [1916].

SCARPA, Regina. Vamos deixar os pequenos escrever do jeito dele. Revista Nova Escola, 2015. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/78/vamos-deixar-os-pequenos-escrever-do-jeito-deles. Acesso em: 05/06/2017.

Published

2020-03-18