The Rough Path of Literacyan Analysis of Textbooks

Authors

  • Sarah Bahr Pessôa Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2019.244563

Keywords:

Textual types, Textbook, Fundamental School, Literacy

Abstract

This article intends to demonstrate the results of the analysis ofthree Portuguese Language textbooks of the 2nd grade, investigating how and if occur activities involving the social use of writing. With the coming of the term Literacy, the textbooks of the first grades of “Fundamental School” begin to worry that the pupils understand the social use of writing. The learning of the native language becomes easier when using textual types that surround the society. Therefore, the “Textbook Guide” (Brasil, 2016) affirms that the textbooks must use the textual types, representing the heterogeneity of the writing world. The research was bibliographic and included the analysis of three textbooks. It was possible to notice that the textbooks hold activities of Literacy and a diversity of textual types, however there are moments when these types are not properly explored.

References

BAKHTIN, M. (1992). Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BATISTA, Antônio Augusto Gomes Batista; ROJO, Roxane; ZÚNIGA, Nora Cabrena; Produzindo livros didáticos em tempos de mudança (1999-2000). In: VAL, Maria da Graça Costa; MARCUSCHI, Beth (Org.); Livros didáticos de língua portuguesa: Letramento, inclusão e cidadania. Belo Horizonte: Autêntica, 2008

BAZERMAN, Charles. Gêneros, Agência e Escrita. Judith C. Hoffnagel; Ângela P. Dionísio (orgs). São Paulo: Cortez, 2006.

BRASIL, Ministério da Educação. Guia de Livros Didáticos: Alfabetização e Letramento. Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/pnld_2016_alfabetizacao-e-letramento-e-lingua-portuguesa%20(3).pdf. Acesso em: 26 maio 2017

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais – Ensino fundamental– Língua Portuguesa. Brasília: SEF/MEC, 1998.

BRASIL, Ministério da Educação. PNLD. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pnld/apresentacao. Acesso em: 26 maio 2017

DIAS, Laice Raquel. Gêneros Textuais Para A Produção De Textos Escritos No Livro Didático. Anais do SIELP. Uberlândia, UFU, v. 2, n. 1. 2012

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

NEVES, Lívia Fagundes. Tratamento dos Gêneros Textuais em um livro didático de alfabetização. Revista Gatilho. 2011. Disponível em: http://www.ufjf.br/revistagatilho/files/2011/11/Neves.pdf.> Acesso em: 27 maio 2017

SANTOS, Carmi Ferraz; ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia; MENDONÇA, Márcia. Alfabetização e Letramento nos livros didáticos. In: SANTOS, Carmi Ferraz; MENDONÇA, Márcia (Org.); Alfabetização e letramento: Conceitos e relações. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 111-132

SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento: Caminhos e Descaminhos. São Paulo: Artmed, 2004

Published

2020-03-19