The Rough Path of Literacyan Analysis of Textbooks
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2019.244563Keywords:
Textual types, Textbook, Fundamental School, LiteracyAbstract
This article intends to demonstrate the results of the analysis ofthree Portuguese Language textbooks of the 2nd grade, investigating how and if occur activities involving the social use of writing. With the coming of the term Literacy, the textbooks of the first grades of “Fundamental School” begin to worry that the pupils understand the social use of writing. The learning of the native language becomes easier when using textual types that surround the society. Therefore, the “Textbook Guide” (Brasil, 2016) affirms that the textbooks must use the textual types, representing the heterogeneity of the writing world. The research was bibliographic and included the analysis of three textbooks. It was possible to notice that the textbooks hold activities of Literacy and a diversity of textual types, however there are moments when these types are not properly explored.
References
BAKHTIN, M. (1992). Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
BATISTA, Antônio Augusto Gomes Batista; ROJO, Roxane; ZÚNIGA, Nora Cabrena; Produzindo livros didáticos em tempos de mudança (1999-2000). In: VAL, Maria da Graça Costa; MARCUSCHI, Beth (Org.); Livros didáticos de língua portuguesa: Letramento, inclusão e cidadania. Belo Horizonte: Autêntica, 2008
BAZERMAN, Charles. Gêneros, Agência e Escrita. Judith C. Hoffnagel; Ângela P. Dionísio (orgs). São Paulo: Cortez, 2006.
BRASIL, Ministério da Educação. Guia de Livros Didáticos: Alfabetização e Letramento. Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/pnld_2016_alfabetizacao-e-letramento-e-lingua-portuguesa%20(3).pdf. Acesso em: 26 maio 2017
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais – Ensino fundamental– Língua Portuguesa. Brasília: SEF/MEC, 1998.
BRASIL, Ministério da Educação. PNLD. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pnld/apresentacao. Acesso em: 26 maio 2017
DIAS, Laice Raquel. Gêneros Textuais Para A Produção De Textos Escritos No Livro Didático. Anais do SIELP. Uberlândia, UFU, v. 2, n. 1. 2012
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
NEVES, Lívia Fagundes. Tratamento dos Gêneros Textuais em um livro didático de alfabetização. Revista Gatilho. 2011. Disponível em: http://www.ufjf.br/revistagatilho/files/2011/11/Neves.pdf.> Acesso em: 27 maio 2017
SANTOS, Carmi Ferraz; ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia; MENDONÇA, Márcia. Alfabetização e Letramento nos livros didáticos. In: SANTOS, Carmi Ferraz; MENDONÇA, Márcia (Org.); Alfabetização e letramento: Conceitos e relações. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 111-132
SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento: Caminhos e Descaminhos. São Paulo: Artmed, 2004
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Tópicos Educacionais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.