Sexuality education and teenage pregnancy in school education
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2020.245224Keywords:
Sexuality Education, Sociology teaching, Curriculum, SchoolingAbstract
This paper reports on a study about the education in sexualities arguing about the necessity to insert contents of this subject in basic education curriculum. By the perspective on teenage pregnancy in highschool, the research took place in a state public school in the city of Araraquara (SP), establishing as participants: students, parents or mothers regularly enrolled. Data management and analysis were established through a questionnaire to identify and characterize the knowledge they have about pregnancy and sexuality in adolescence. The analysis of the data identified 6 participants who brought information about how this theme was approached during their formative process in basic education. The main result of the research indicate that there is an absence in relation to the theme of teenage pregnancy. Thus it suggests the importance of this curricular content to be inserted in the school curriculum once the lack of it jeopardizes the socialization of scientific knowledge as a way to promote an emancipatory education in sexualities.
References
BONA JUNIOR, A. O corpo na educação emancipatória da sexualidade: uma análise das iniciativas do governo do Paraná (2003-2010). Tese (Doutorado). Campinas, SP: 2013. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253916. Acesso em: 20 fev. 2020.
BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Projetos Educacionais Especiais. Diretrizes para uma política Educacional em Sexualidade. Série Educação Preventiva Integral. Brasília (DF): Ministério da Educação e Desporto, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: orientação sexual. Brasília: Secretaria da Educação Fundamental, 2000.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: pluralidade cultural, orientação sexual. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Fundamental, 1997.
CISNE, M. Feminismo e marxismo: apontamentos teórico-políticos para o enfrentamento das desigualdades sociais. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 132, p. 211-230, maio/ago. 2018. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0101-66282018000200211&lng=pt&nrm=is>. Acesso em: 10 set 2019.
DINIS, N.; ASINELLI-LUZ, A. Educação sexual na perspectiva histórico-cultural. Educar, Curitiba, n. 30, p. 77-87, Editora UFPR, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602007000200006&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 02 ago 2019.
FIGUEIREDO, V. A. A. Gênero, patriarcado, educação e os parâmetros curriculares nacionais. Caderno Espaço Feminino, Uberlândia, v. 21, n. 1, Jan./Jul., 2009. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/neguem/article/view/3687. Acesso em: 12 dez 2019.
JARDIM, D.P., BRÊTAS, J.R.S. Orientação sexual na escola: a concepção dos professores de Jandira – SP. Rev Bras Enferm, Número 59, mar-abr; (Volume 2): pp. 157-62, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672006000200007. Acesso em 06 nov. 2019.
JUNQUEIRA, R. D. A ideologia de gênero existe, mas não é aquilo que você pensa que é. In: CÁSSIO, F. (Org.). Educação contra a Barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar.São Paulo: Boitempo, 2019.
MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 24 ed. Petrópolis: Vozes, 2000.
NUNES, C. A. Desvendando a sexualidade. 3.ed. Campinas: Papirus, 1997.
NUNES, C. Educar para a emancipação. Florianópolis, SC: Sophos, 2003.
PFEIFFER, L.; SALVAGNI, E. P. Abuso sexual na infância e adolescência. Jornal de Pediatria -.
J. Pediatr. (Rio J.). Vol. 81, Nº5 (supl), 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0021-75572005000700010. Acesso em: 10 fev. 2020.
RIBEIRO, P. R. M. Os momentos históricos da educação sexual no Brasil. In: RIBEIRO, P. R. M. (Org.). Sexualidade e educação: aproximações necessárias. SÃO PAULO: ARTE & CIÊNCIA, 2004.
SANTOS, E. S.; CONCEIÇÃO, I. M.; MOURA, P. A. Gravidez e abandono escolar de adolescentes negras: qual o papel da escola nesse contexto? In: 10 ENFOPE, Aracaju, SE. Anais... UNIT, 2017. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/index.php/enfope/article/view/5268. Acesso em: 01 mar. 2020.
SAVIANI, D. História das idéias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007. 473p.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-critica: primeiras aproximações. 9. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.
SILVA, L. M. M.; SANTOS, S. P. Sexualidade e formação docente: representações de futuro professores/as de Ciências e Biologia. In:
ENPEC, 8., Campinas, SP. Anais... São Paulo: Abrapec, 2011. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R0835-1.pdf. Acesso em: 05 jan. 2020.
SILVA, M. M. Pedagogia histórico-crítica e sexualidade na educação escolar: considerações a partir da análise do tema “Orientação sexual” nos parâmetros curriculares nacionais. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 78-88, jun. 2015. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9684. Acesso em: 11 nov. 2019.
TOZONI-REIS, M.F.C. Metodologia de Pesquisa Científica. 2.ed. Curitiba: IESDE Brasil S. A., 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Tópicos Educacionais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.