Abílio Cézar Borges and brazilian education at the Buenos Aires international pedagogical congress (1882)
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2021.251793Keywords:
Abílio Cézar Borges., Pedagogical Congress, Pedagogical Idea, XIX centuryAbstract
This article aims to investigate the performance of Brazilian intellectual Abílio Cézar Borges (1824-1891) in the International Pedagogical Congress held in Buenos Aires in 1882, as a representative of the Brazilian Empire. Abílio Borges was born in Bahia, studied at the Faculty of Medicine. He served as director of public instruction and he founded schools in Bahia, Rio de Janeiro and Minas Gerais. He published several works for students and teachers, and received the title of “Barão de Macahubas”in 1881. In order to carry out the study, we sought to answer the following questions: who was this nineteenth-century educational intellectual? What was the course of your education and professional performance that ave himthe necessary credentials to represent Brazil at the International Pedagogical Congress? and what were your pedagogical ideas? Based on Carlo Ginzburg's evidential method, we resorted mainly to hemerographic sources collected in Brazilian and Argentinean digital repositories. We are based, above all, on the contributions of Michel de Certeau and Jean François Sirinelli that help us to understand the path of the intellectual. The “Barão deMacahubas”stands out in the educational sceneryof the period as a school director, educator, author of books, concerned with circulating his ideas about national education.
References
A ILLUSTRAÇÃO. Jornal Universal. Lisboa. 15 de outubro de 1884, n. 37, p. 01.
ANALES DEL ATENEO DEL URUGUAY. Informe acerca del Congreso Pedagógico Internacional Americano de Buenos Aires 1882. Ano I. Tomo II. N. 11 Montevideo, julio 1882.
ARGENTINA. Congreso Pedagogico Internacional. Convocado en 2 de diciembre de 1881 y celebrado en 10 de abril de 1882 en Buenos Aires. Buenos Aires. Imprenta del Departamento Nacional de Agricultura, 1882.
BAHIA. Relatório sobre a instrucção publica da Província da Bahia. Apresentado ao Illmo e Ex.mo Snr Presidente Commendador Alvaro Tiberio Moncorvo e Lima por Abílio . Bahia. 1856.
BORGES, Abílio Cezar. Proposições sobre as sciencias medicas. These apresentada a faculdade de Medicina do Rio de Janeiro e sustentada em 09 de dezembro de 1847. Rio de Janeiro, Typographia do Archivo Medico Brasileiro. 1847.
BORGES, Abílio Cezar. Coleção de discursos proferidos no Gymnasio Bahiano por seu director Abilio Cezar Borges. Paris, Livraria de V. J. P. Aillaud, Guillard E Cª. 1866.
BORGES, Abílio Cezar. Dissertação lida no Congresso Pedagogico Internacional de Buenos Ayres em 02 de maio de 1882 pelo Barão de Macahubas, delegado do Imperio do Brasil. Bruxelas, Typographia e Lithographia E. Guyot, 1884.
CARVALHO, Maria Alice Rezende. Temas sobre a organização dos intelectuais no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 22, n. 65. 2007, p. 17-31.
CERTEAU, Michel de. A Escrita da História. Tradução de Maria de Lourdes Menezes. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1982.
DICCIONARIO BIBLIOGRAPHICO BRAZILEIRO. Pelo doutor Augusto Victorino Alves Sacramento Blake. Primeiro volume. Rio de Janeiro, Typographia Nacional, 1883.
DICCIONARIO BIBLIOGRAPHICO PORTUGUEZ. Estudos de Innocencio Francisco da Silva applicaveis a Portugal e ao Brasil. Tomo oitavo. Lisboa, Imprensa Nacional, 1867.
EL MONITOR DE LA EDUCACIÓN COMUM, Ano I, N. 3. Buenos Aires, Argentina diciembre de 1881.
EL MONITOR DE LA EDUCACIÓN COMUM, Ano III, N. 44. Buenos Aires, Argentina. noviembre – 1883a.
EL MONITOR DE LA EDUCACIÓN COMUM, Ano III, N. 45. Buenos Aires, Argentina. noviembre – 1883b.
EL MONITOR DE LA EDUCACIÓN COMUM, Ano III, N. 46. Buenos Aires, Argentina. noviembre – 1883c.
EL MONITOR DE LA EDUCACIÓN COMUM, Ano III, N. 49. Buenos Aires, Argentina. diciembre – 1883d.
EL MONITOR DE LA EDUCACION COMUN. Publicación Oficial de La Comision Nacional de Educación. Buenos Aires. Argentina. Ano 3. N. 51. Enero, 1884. Disponível em: <http://www.bnm.me.gov.ar/ebooks/reader/reader.php?dir=90900001&num_img=90900001_0321-00&mon=1&vn=s&vi=s&vt=n&vp=s&vv=s&vh=s&c=&zoom=250&modo>. Acesso em: abril 2021.
EL MONITOR DE LA EDUCACIÓN COMUN. Conmemoracion del Cincuentenario de la Ley de Educación Común, nº 1420. Congreso Pedagógico Sudamericano celebrado en Buenos Aires en el año 1882. Ano LIII, N. 738. Buenos Aires, Argentina. Junio – 1934.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: Morfologia e História. 2ª reimpressão. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
HOUSSAYE, Jean. Pedagogias importação – exportação. . In: MIGNOT, Ana Chrystina Venancio; GONDRA, José Gonçalves (Orgs.). Viagens Pedagógicas. São Paulo, Cortez, 2007, p. 294 -314.
JORNAL DE RECIFE. Pernambuco. Collegio Abilio. 14 de janeiro de 1880, p. 02.
NUNES, Clarice. A instrução pública e a primeira história sistematizada da educação brasileira. Cadernos de Pesquisa, n.93, maio, 1995 p.51- 59.
O PROTESTO. Rio de Janeiro. 28 de fevereiro de 1877, p. 64.
SAVIANI, Dermeval. Um barão brasileiro no Congresso internacional de Buenos Aires: as ideias pedagógicas de Abílio César Borges, Barão de Macahubas. História da Educação. ASPHE, n. 07. 2000, p. 41-58.
SAVIANI, Dermeval. O legado educacional do “breve século XIX” brasileiro. In:SAVIANI, Dermeval; ALMEIDA, Jane Soares de; SOUZA, Rosa Fátima de. (Orgs.). O legado educacional do século XIX. 2ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006, p. 10-32
SAVIANI, Dermeval. História da História da Educação no Brasil: Um balanço prévio e necessário. Ecos. Revista Científica. v.10. n. especialSão Paulo, SP, 2008, p. 147-167
SIRINELLI, Jean François. Os intelectuais. In: REMOND, René (Org.). Por uma história política. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2003, p. 231-269.
TEIXEIRA, Anísio. Um educador: Abílio Cesar Borges. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. V.18. n. 47. Rio de Janeiro, 1952, p. 150-155.
VALDEZ, Diane. A representação de infância nas propostas pedagógicas do Dr. Abílio Cesar Borges: o barão de Macahubas (1856 – 1891). Tese. 319p. Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. 2006.
VILLELA, Heloisa O. S. O mestre-escola e a professora. In: LOPES, Eliana Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive. (Orgs.). 500 anos de educação no Brasil. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, p. 95-134.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Tópicos Educacionais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.




