Gustavo Capanema Filho: intellectual and educational reformer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2021.251847

Keywords:

Gustavo Capanema Filho, Capanema reform, Normal Education

Abstract

This work aims to investigate the performance and actions developed by the intellectual and reformist Gustavo Capanema Filho (1900-1985), who directly interfered in the course of national education, with special attention to normal education. Capanema, as he is known in the historiography of Brazilian education, carried out important educational reforms as a minister of the Vargas government. Therefore, we resorted to documentary research with the selection of sources collected in Brazilian digital repositories, as well as official websites of the Union. intellectual concept. Gustavo Capanema stands out for having had an outstanding performance before the Ministry of Education and Public Health, contributing to the systematization of its functions, as well as to the organization of reforms that directly involved the conduct of national education, in a way that left its mark and publicized his educational and political ideals.

Author Biographies

Gillyane Dantas dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Possui graduação em Pedagogia Licenciatura Plena (2016) e Mestrado em Educação (2019) pela mesma instituição. Atuou como professora substituta no curso de Enfermagem Licenciatura da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Atualmente dedica-se à pesquisa no Programa de Pós Graduação em Educação (PPGED), Centro de Educação/UFRN.

Luciene Chaves de Aquino, Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em PEDAGOGIA pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1996), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2002) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2007). Atualmente é professor de terceiro grau da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: história da educação, história das instituições educativas e da formação docente, memória, gênero e Educação para as relações étnico-raciais.

References

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Published

2021-12-09

Issue

Section

Dossiê "Intelectuais da educação brasileira"