Corporations, education networks and open capital on the stockexchange: the private sector advance in education in recent years
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2022.254249Keywords:
education, privatization, reformsAbstract
In the first two decades of the XXI century we saw a rapid advance of participation in the private initiative in education. In Higher Education this movement was already happening since the end of the past century and currently, the private sector gobbles, according to the 2020 census of INEP, 87,62% of the IES from all overthe country. With the objective of presenting data about this situation and show that this path consolidated in Higher Education, starts to be experienced in Basic Education, the article presented here makes a reflection on the recent changes in the Brazilian educational legislation: PNE, Reform of High School and BNCC, pointing out the statistical indicators that prove the beginning of a cycle in the appropriation made by the private sector, in this level of education. If the private IES benefited from the transfer of public resources destined to Higher Education, with the changes in the Legislation, the FUNDEB resources may also be appropriated by the sector’s impetus. For the development of this article, consultations were done in primary sources, such as the government’s statistics disclosed by the INEP censuses CADE notebook, interviews published in specialized informational organs and texts of thinkers who already do a reflection about this situation. This is a narrative-historical article with critical acceptations on the unfortunate setting that starts to appear in the quotidian of the ones that deal directly with the Brazilian education system.
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO À DISTÂNCIA. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/CENSO_EAD_BR_2018_impresso.pdf. Acesso em: 04 nov. 2018.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO À DISTÂNCIA. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/CENSO_DIGITAL_EAD_2018_PORTUGUES.pdf. Acesso em: 15 nov. 2109.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO À DISTÂNCIA. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/CENSO_EAD_2019_PORTUGUES.pdf. Acesso em: 09 dez. 2021.
AKKARI, A. et al. Construção histórica de um sistema dual de ensino e indefinição de fronteiras das redes pública e privada no Brasil. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 11, n. 33, p. 471-496, maio/ago. 2011.
BASTOS, Pedro Paulo Zahluth. Financeirização, crise, educação: considerações preliminares. Texto para Discussão. IE/UNICAMP, Campinas, n. 217, mar. 2013.
BEZERRA, Vinícius; ARAÚJO, Carla Maluf. A reforma do Ensino Médio Privatização da política educacional. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 21, p. 603-618, jul./dez. 2017. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/779/pdf. Acesso em: 30 de jul. 2018.
BRASIL. CADERNOS do Cade. Atos de concentração no Mercado de Prestação de Serviços de Ensino Superior. Brasília: Departamento de Estudos Econômicos, 2016.
BRASIL. Lei no 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e o Decreto-Lei no 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei no 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 17 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=17/02/2017&jornal=1& pagina=1&totalArquivos=440. Acesso em: 30 jul. 2018.
CUNHA, Luiz Antônio. ENSINO MÉDIO: ATALHO PARA O PASSADO. Educ. Soc., Campinas, v. 38, nº. 139, p. 373-384, abr.-jun., 2017.
DUQUE, Felipe da Silva. A (contra) reforma do Ensino Médio: ideologização do capital e privatização do ensino público. Disponível em: http://www.niepmarx.blog.br/MM2017/anais2017/MC01/mc011.pdf. Acesso em 30 jul.2018.
ENSINO SUPERIOR. Disponível em: http://www.revistaeducacao.com.br/educacao-distancia-vive-bom-momento-com-expansao-do-numero-de-matriculados/. Acesso em 02 set. 2018.
FRIGOTO, G. Produtividade da escola improdutiva. São Paulo: Cortez, 2001.
INICIANDO A COBERTURA DE YDUQS (COMPRA), Cogna (Neutra) e Ser Educacional (Neutra); atualizamos Ânima (Compra). Disponível em:
https://conteudos.xpi.com.br/acoes/relatorios/iniciando-a-cobertura-de-yduqs-compra-cogna-neutra-e-ser-educacional-neutra-atualizamos-anima-compra/. Acesso em 14 abr. 2022.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse. Acesso em: 08 dez. 2021.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2020. Brasília: Inep, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduacao. Acesso em: 17 abr. 2022.
KUZUYABU, Marina. Educação a Distância vive bom momento com a expansão de número de matriculados. In. Educação, 8. maio 2017. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2017/05/08/educacao-distancia-vive-bom-momento-com-expansao-do-numero-de-matriculados/. Acesso em 15 dez. 2021.
NORONHA, Maria Isabel. Com educação a distância, Temer quer privatizar Ensino Médio. Disponível em: http://www.cartaeducacao.com.br/artigo/com-educacao-a-distancia-temer-quer-privatizar-ensino-medio/. Acesso em: 30 de jul. 2018.
O DESMONTE da escola pública e os efeitos da reforma do Ensino Médio: exclusão, precarização, privatização, desresponsabilização do Estado. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/wordpress/pt/2018/03/20/o-desmonte-da-escola-publica-e-os-efeitos-da-reforma-do-ensino-medio-exclusao-precarizacao-privatizacao-desresponsabilizacao-do-estado/. Acesso em: 30 jul. 2018.
PEIXOTO, Maria Guasco. O Bird, a Kroton e os tentáculos privatistas sobre a educação. Disponível em: http://www.cartaeducacao.com.br/artigo/o-bird-a-kroton-e-os-tentaculos-privatistas-sobre-a-educacao/. Acesso em; 30 jul. 2018.
PEREIRA, T. L. Monopolização do Ensino Superior privado no Brasil por meio de processos de fusões e aquisições: o grupo UNIESP em questão. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande/MS, 2017.
RELATÓRIO Setor Educacional. TradeMap. Setembro de 2021. Disponível em: https://trademap.com.br/wp-content/uploads/2021/09/Setor-Educacional.pdf. Acesso em 17 maio de 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tópicos Educacionais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.




