The conflict between the construction of the ethical dimension and the specificity of military civil training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2023.255646

Keywords:

educational politics, military education, ethic, Levinas

Abstract

Based on Levinas1 concept of the Other, the construction of the ethical dimension of the student of the civic-military schools will be analyzed. It is intended to reveal the existence of a point of tension between the model of military civic education and the ethical dimension present in the Law of Directives and Bases of Education (LDB). According to the military civic education program, the efficiency and quality standard in the management of military schools induces the positive results of the military civic education model. Following the logic, the transposition of the model would guarantee the qualitative advance of public education. This indicates that changing the disciplinary model in schools will guarantee quality in public education. However, this attempt to reduce the debate on education to the attitudinal component seems to be insufficient to solve its historical problems. In this sense, the research proposal is to investigate whether the specifics of military civic education can interfere in the construction of the ethical dimension of students.

References

ALMEIDA, Rosemiro Ferreira de. A ética da alteridade de Emmanuel Lévinas: interfaces do outro na experiência do ensino de filosofia no ensino médio na escola EREM – Vicente Monteiro – Caruaru – PE. 2020. Dissertação (Metrado profissional) Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.

ALVES, Cláudia. Exército e cultura escolar no Brasil do século XIX. In: ALVES, Cláudia. NEPOMUCENO, Maria de Araújo. Militares e educação em Portugal e no Brasil. Rio de janeiro, FAPERJ: Quartet, 2010.

BRASIL, Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em 15 mar 2021.

BRASIL, Lei nº 9394/1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm> Acesso em 15 Out 2020.

BRASIL, Lei nº 9786/1999. Dispõe sobre o Ensino no Exército Brasileiro e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9786.htm > Acesso em: 15 mar 2021.

BRASIL, Decreto nº 10.004/2019. Programa Nacional das Escolas Cívico-Militares. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019- 2022/2019/decreto/D10004.htm#:~:text=DISPOSI%C3%87%C3%95ES%20G

ERAIS,Art.,fundamental%20e%20no%20ensino%20m%C3%A9dio.&text=X%20%2D%20contribuir%20para%20a%20redu%C3%A7%C3%A3o,repet%C %AAncia%20e%20do%20abandono%20escolar. > Acesso em: 15 Out 2020.

BRASIL. Portaria nº 2.015/2019. Regulamenta a implantação do Programa Nacional das Escolas Cívico-Militares. Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.015-de-20-de-novembro-de-2019-228864271 > Acesso em 15 out. 2020.

BRASIL. Portaria do Comandante do Exército nº 042/2008. Aprova o Regulamento dos Colégios Militares. Disponível em: <http://www.cmsm.eb.mil.br/phocadownload/legislacao/regulamentos/03_Portaria_042_R69-2008.pdf > Acesso em 15 out. 2020.

BRASIL. Projeto Pedagógico do Sistema Colégio Militar do Brasil, 2019. Disponível em: <http://www.depa.eb.mil.br/images/arquivos/Projeto_Pedaggico_2019__verso_SCMB.pdf. > Acesso em: 15 out. 2020.

LEVINAS, Emmanuel. Totalidade e Infinito. 3a Edição, Lisboa, Trad. José Pinto Ribeiro, Ed. Edições 70, 2016.

LEVINAS, Emmanuel. A violência do rosto. Trad. Fernando Soares Moreira, São Paulo, Ed. Edições Loyola, 2014.

LUDWIG, Antônio Carlos Will. A formação do oficial brasileiro e a transição democrática. Tese (educação), UNICAMP, Campinas. 406 páginas, 1992.

MARTINS, Rogério Jolins; LEPARGNEUR, Hubert. Introdução a Levinás, Pensar a ética no século XXI. São Paulo, Ed. Paulus, 2014.

SAYÃO, Sandro Cozza. Levinas e o argumento do infinito: um diálogo com Descartes. Princípios. Natal,v.18,n.30, p. 143-162, 2011.

SOLÉ, Joan. Levinas, A ética do Outro. Trad. Filipa Velosa. São Paulo, Ed. Salvat. 2017.

ZAHAVI, Dan. Fenomenologia para iniciantes. Trad. Marco Antônio Casanova. 1 Ed. Rio de Janeiro: Via Verita, 2019.

Published

2023-07-03

Issue

Section

Dossiê: "Ética e prática educativa"