Still on ethical education to overcome fascism: considerations about the subject of education in Theodor W. Adorno
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2023.256919Keywords:
emancipation, experience, autonomy, subject of educationAbstract
The interest of this article consists in the preliminary presentation of a conception of the subject from the German philosopher Theodor W. Adorno, based on his formulations on theory of knowledge and social theory, highlighting his contributions to education with regard to the formation of a subject critical, reflective and emancipated. Therefore, it is structured as follows: first, it discusses the relationship between subject and object in Adorno's theory of knowledge, establishing relationships with his considerations about Enlightenment, its limits and possibilities; then it outlines a perspective of the subject of education taking as reference the split “after Auschwitz” enunciated by the thinker from Frankfurt. Thus, it is expected to provide and stimulate other bases for reflection on an issue that is still latent in philosophy and education, without, however, intending to exhaust it.References
ADORNO, Theodor W. Sobre o sujeito e o objeto. 1969. Fonte: https://www.marxists.org/portugues/adorno/1969/06/sobre.htm (Acessado e disponível em 23/11/2022)
ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
ADORNO, Theodor W. Estudos sobre a personalidade autoritária. São Paulo: Editora Unesp, 2019.
ADORNO, Thedor W. Aspectos do novo radicalismo de direita. São Paulo: Editora Unesp, 2020.
ADORNO, Theodor W. O que significa elaborar o passado. In: Educação e Emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
ADORNO, Theodor W. Educação após Auschwitz. In: Educação e Emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
ADORNO, Theodor W. Educação contra a barbárie. In: Educação e Emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. O que significa elaborar o passado? In: PUCCI, Bruno; LASTÓRIA, Luiz Antônio Calmon Nabuco; COSTA, Belarmino César Guimarães da (org.). Tecnologia, cultura e formação – ainda Auschwitz. São Paulo: Cortez, 2003.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Editora 34, 2009.
GAMA, Dirceu Ribeiro Nogueira da. Walter Benjamin, o sujeito moderno e a pedagogia do esclarecimento: considerações filosóficas. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (6). Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/aprender/article/view/3196 (Acesso em: 08/02/2023).
JANUÁRIO, Adriano. Educação e resistência em Theodor W. Adorno. São Paulo: Edições Loyola, 2020.
OLIVEIRA, Tarcisio Dorn de; COPATTI, Carina; CALLAI, Helena Copetti. A educação na constituição do sujeito: reflexões numa perspectiva cidadã. ITINERARIUS REFLECTIONIS, v. 14, n. 2, 2018. Disponível em: file:///C:/Users/Educa%C3%A7%C3%A3o/Downloads/admin,+10%C2%BA+A+EDUCA%C3%87%C3%83O+NA+CONSTITUI%C3%87%C3%83O+DO+SUJEITO+-+reflex%C3%B5es+numa+perspectiva+cidad%C3%A3.pdf (Acesso em: 08/02/2023).
PUCCI, Bruno. Filosofia da educação: para quê? PERSPECTIVA. Florianópolis, v. 16, n. 29, p. 23-43, jan./jun. 1998. Disponível em: file:///C:/Users/Educa%C3%A7%C3%A3o/Downloads/10575-Texto%20do%20Artigo-31962-1-10-20090524.pdf (Acesso em: 08/02/2023).
SAFATLE, Vladimir. Theodor Adorno: a unidade de uma experiência filosófica plural. In: ALMEIDA, Jorge; BADER, Wolfang. Pensamento alemão no século XX: grandes protagonistas e recepção das obras no Brasil. São Paulo: Editora Unesp, 2021.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. A atualidade de Walter Benjamin e de Theodor W. Adorno. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 2009.
SILVA, Tomaz Tadeu. O Adeus as Metanarrativas Educacionais. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). O sujeito da Educação: estudos foucaultianos. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2010 a. p. 247-258.
SILVA, Nyrluce; FREITAS, Alexandre. O sujeito da educação: problematizações e desdobramentos a partir da noção de cuidado de si. POIÉSIS, Tubarão, Número ESPECIAL: Biopolítica, Educação e Filosofia, p. 86 - 102, 2011. Disponível em: file:///C:/Users/Educa%C3%A7%C3%A3o/Downloads/admin,+6.pdf (Acesso em: 08/02/2023).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.




