A formative didactic sequence to the practice of supervised curricular internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2023.257524

Keywords:

didactic sequence, supervised curricular internship, integral training, educational product

Abstract

This article presents the development and evaluation of the use of a formative didactic sequence for the practice of supervised curricular internship, aiming to contribute to the improvement of the preparation for the integrated student to carry out the internship within the perspective which aims at a critical and emancipatory training of the working citizen. For its development, an initial data collection was carried out for internship supervisors, coordinators of high school courses and for supervisors of the internship granting units of these courses. This data collection was carried out through questionnaries (both online) and quantitative and qualitative data were obtained. Such data were analyzed using descriptive statistics and content analysis. After processing these data, the didactic sequence was elaborated and applied to students of a Technical Course. The sequence is divided into four moments: first, it was intended to explain the concept of supervised internship, both within its legal perspective and in the integral formation of the student; the second presented the mandatory steps for the formalization of the internship; in the third, it was explained what it is and what is the importance of monitoring the internship, and in the fourth moment, activities were proposed with the objective of guiding students to carry out a critical analysis of the experience lived during the internship. The results, also collected through online questionnaires and analyzed using descriptive statistics and content analysis, led to the conclusion that the educational product developed is capable of clarifying the importance of the internship for the student integral formation, as well as prepare the student to experience the internship.

Author Biographies

Eduardo André Mossin, Instituto Federal de São Paulo

Possui graduação em Engenharia de Computação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2003). Mestre em Engenharia Mecânica pela USP-São Carlos. Doutor em Engenharia Elétrica pela Escola de Engenharia de São Carlos (USP) com tese na área de Redes Neurais Artificiais para diagnóstico de protocolos de Redes Industriais. Especialista em Educação a distância com experiência em cursos EAD na área da computação. Trabalhou com desenvolvimento de software para sistemas de telecomunicações pela empresa Nortel Networks por 2 anos. Trabalhou também com o desenvolvimento de software para sistemas de automação industrial por 6 anos pela empresa Smar Equipamentos Industriais. Foi professor do Cursinho pré-vestibular comunitário Paulo Freire. Foi professor das faculdades COC (modalidade EAD). No Instituto Federal de São Paulo - IFSP, Câmpus Sertãozinho, foi Diretor de Pesquisa e Inovação por 4 anos e em seguida ocupou o cargo de Diretor Geral entre os anos 2017 e 2021. Atualmente, na mesma instituição, é professor de programação, banco de dados, sistemas inteligentes e mineração de dados. Além das aulas, orienta projetos nas áreas indicadas. É também professor do programa de mestrado ProfEPT e trabalha com projetos relacionados à Gestão Democrática e Recursos educacionais, metodologias e estratégias de ensino e aprendizagem para Educação Profissional e Tecnológica.

Livia Maria Lovato, Instituto Federal de São Paulo

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (2009), especialização em Gestão em Comunicação Organizacional e Eventos pela Universidade de Ribeirão Preto (2009) e licenciatura em História pela Universidade de Franca (2010). Atualmente, atua como Diretora Adjunta de Extensão no Instituto Federal de São Paulo/Câmpus Sertãozinho (2010 - 2022). Tema de pesquisa relacionado ao estágio curricular supervisionado, formação integral do estudante e ensino médio integrado. 

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Published

2023-07-03

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