A formative didactic sequence to the practice of supervised curricular internship
DOI:
https://doi.org/10.51359/2448-0215.2023.257524Keywords:
didactic sequence, supervised curricular internship, integral training, educational productAbstract
This article presents the development and evaluation of the use of a formative didactic sequence for the practice of supervised curricular internship, aiming to contribute to the improvement of the preparation for the integrated student to carry out the internship within the perspective which aims at a critical and emancipatory training of the working citizen. For its development, an initial data collection was carried out for internship supervisors, coordinators of high school courses and for supervisors of the internship granting units of these courses. This data collection was carried out through questionnaries (both online) and quantitative and qualitative data were obtained. Such data were analyzed using descriptive statistics and content analysis. After processing these data, the didactic sequence was elaborated and applied to students of a Technical Course. The sequence is divided into four moments: first, it was intended to explain the concept of supervised internship, both within its legal perspective and in the integral formation of the student; the second presented the mandatory steps for the formalization of the internship; in the third, it was explained what it is and what is the importance of monitoring the internship, and in the fourth moment, activities were proposed with the objective of guiding students to carry out a critical analysis of the experience lived during the internship. The results, also collected through online questionnaires and analyzed using descriptive statistics and content analysis, led to the conclusion that the educational product developed is capable of clarifying the importance of the internship for the student integral formation, as well as prepare the student to experience the internship.References
ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a qualificação e a negação do trabalho. São Paulo: Boitempo, 1999.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011
BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes. Brasília, DF, 2008a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 20 abr. 2022.
BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 06/2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Diário Oficial da União, Brasília, 04 de setembro de 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 19 mai 2022.
BRASIL. Lei nº 7.044, de 18 de outubro de 1982. Altera dispositivos da Lei 5692/71, referentes à profissionalização do ensino de 2º Grau. Brasília/DF: Subsecretaria de Informações. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L7044.htm. Acesso em: 26 jul. 2022.
CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio: CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Orgs.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 83-105.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Teoria e práxis e o antagonismo entre a Formação Politécnica e as Relações Sociais Capitalistas. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, suplemento, p. 67-82, 2009.
KUENZER, A. Z. Ensino Médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2007.
LOVATO, L. M. As contribuições de uma sequência didática formativa para a prática do estágio curricular supervisionado para alunos do ensino médio integrado. Orientador: Eduardo André Mossin. 2020. 124 p. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Sertãozinho, 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.xhtml?popup=true&id_trabalho=10816965. Acesso em: 6 mar. 2023.
MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
MOURA, Dante Henrique. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectiva de integração. Holos, Natal, v. 2, p. 1-27, 2007. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/viewFile/11/110. Acesso em: 8 maio 2019.
RAMOS, M. N. Concepção do Ensino Médio Integrado à Educação Profissional. In: SECRETARIA de Estado da Educação do Paraná (Org.). O Ensino Médio Integrado a educação Profissional: concepções e construções a partir da implantação na Rede Pública do Paraná. Curitiba: SEED-PR, v. 1, p. 23-37, 2009
SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12, p. 152-165, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234. Acesso em: 20 ago. 2020
SILVA, R. S. M. da. Estágio curricular e sua contribuição na construção da identidade profissional dos estudantes da educação técnica de nível médio. Orientador: Deuzilene Marques Salazar. 2019. 161 p. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Manaus, 2019. Disponível em: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/304. Acesso em: 22 fev. 2023.
ZABALA, Miguel A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons license: org/licenses/by/4.0, which allows sharing the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) This journal provides public access to all its content, as this allows for greater visibility and reach of the articles and reviews published. For more information about this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing the OJS as well as other software that supports public access to academic sources. Names and email addresses provided on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and will not be made available for other uses.




