Education advertisements in the newspaper a gazeta da Parahyba (1888-1890)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2023.260015

Keywords:

advertisements, education , newspaper

Abstract

The aim of this study is to identify education-related advertisements in the newspaper Gazeta da Parahyba, a periodical that circulated between 1888 and 1890 in Paraíba, with a view to historical-discursive analysis. The study emphasized the discourse genre of announcements, identifying aspects of change and discursive strategies in the period in question. The study was methodologically based on the premises of Cultural History, with the question of the study being: How were the advertisements in the Gazeta da Parahyba newspaper in the period from 1888 to 1890 configured? In answering this question, based on the primary source identified in the National Library's Digital Library, we also sought, in a way, to associate the types of advertisements that were published, which types of advertisements were published the most, which were advertised the most, the space allocated to them, the writing format, in an attempt to understand how that particular advertisement was produced and by whom, given that advertisements represent a way of constructing and thinking about a particular reality. In the case of Paraíba, these texts reveal an educational process marked by the tensions typical of a government regime in transition, from the Empire to the Republic.

 

Author Biographies

Maria Aparecida da Costa e Silva

Mestre em História da Educação pela Universidade Federal da Paraíba.  Especialista em Estudos de História Local pela Universidade Estadual da Paraíba. Membro do Núcleo de Pesquisa e Extensão em História da Paraíba (NUPEHP). Pesquisa as linhas de História Local e Regional, História da Educação, História Patrimonial, Cidades e Memória. Também tem interesse pela área de História Cultural. Além, da pesquisa em periódicos e imagens fotográficas. Possui graduação em História pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2016) e Pedagogia pela Faculdade Educacional da Lapa.

Fabiana Sena, Universidade Federal da Paraíba

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (2002). Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2005). Doutorado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (2008). Pós-doutorado em História da Educação pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (2013). Professora Associada no Departamento Metodologia da Educação, da Universidade Federal da Paraíba. Professora credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPB

Joselí Maria da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba

Doutorado em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba. Mestrado em Língua Portuguesa e Linguística, tendo como objeto de pesquisa: o processo de modalização. Professora titular (Língua Portuguesa - Ensino Básico, Técnico e Tecnológico), aposentada, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, campus João Pessoa.

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Published

2024-06-17

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Article (s)