The student moviment against military dictatorship: the network of solidarity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2448-0215.2024.263817

Keywords:

military dictatorship, university, students network

Abstract

The student movement played an important role in the Brazilian scenario between 1964 and 1979 as it represented a significant focus of resistance against the arbitrariness committed by the civil-military dictatorship, both in the political and social spheres, and in the educational sphere. A very relevant facet of this movement was the work of the DCEs (Central Student Directories) and CAs (Academic Centers) of public universities located in different states. From a documentary collection about the DCE of the Fluminense Federal University (Niterói-RJ), whose name (Fernando Santa Cruz) pays homage to a student who disappeared and was killed by the Dictatorship, it was possible to identify the existence of a large and silent network of solidarity and exchange (of experiences, information and help) between these student representation bodies (DCEs and CAs), revealing a valuable and hitherto unknown enemy of the military regime.

Author Biographies

Devyson Carvalho Duarte Pereira, Universidade Federal Fluminense – UFF

Possui graduação em História pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2006), Licenciatura em História pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2008), Habilitação em Sociologia e Filosofia, pós-graduação em História do Brasil Pós-1930 - UFF (2009), mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2011) e doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2022). Atuou, e ainda atua, como professor de história, filosofia, sociologia e educação em diversas instituições de renome no cenário educacional, tais como: Universidade Federal Fluminense, Universidade Castelo Branco, Universidade de Vassouras, Curso e Colégio Pensi, dentre outros.

Claudia Maria Costa Alves de Oliveira, Universidade Federal Fluminense – UFF

Professora titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense, credenciada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UFF. Possui graduação em História pela Universidade Federal Fluminense (1982), mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1990) e doutorado em História Social pela Universidade de São Paulo (2000). Foi presidente da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) na gestão 2007-2009 e coordenadora do GT História da Educação da ANPEd, no período 2015-2017. Coordena o Grupo de Pesquisa História Social da Educação. Pesquisa, com maior ênfase, a relação entre intelectuais e educação, em uma perspectiva histórica, que se desdobra em temas como intelectuais militares e processos de escolarização, história do ensino secundário, historiografia da educação.

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Published

2024-10-31

Issue

Section

Article (s)