Basic concepts of electricity through robotics for elementary school I

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2595-7597.2025.259354

Keywords:

physics contente, electricity teaching, robotics

Abstract

The work proposes the gradual insertion of Physics content, even in elementary school, through robotics, to enable the understanding of electricity concepts, the development of logical thinking and the use of these concepts in the assembly of circuits and application of sensors. Physics content is developed in parallel with the use of robotics tools. In the 1st year, the concept of electricity was worked on through the Scratch site; in the 2nd year, the concept of electrical voltage through the submersible hydraulic pump; in the 3rd year, the concept of electrical conductors and non-conductors through the magnetic Reed Switch; in the 4th year, the concept of electric current through programming in the Arduino IDE; and, in the 5th year, the concept of electrical resistance through the LDR sensor. As a result, it is reported the experience of applying the activities proposed for the classes of each year of elementary school, in a private school in the city of Rio Branco/AC. It is noteworthy that through the use of technologies it was possible to improve the cognitive and social development of the students involved, as well as the interest in physics still in elementary school I.

Author Biography

Bianca Martins Santos, Universidade Federal do Acre

Atualmente é professora da Universidade Federal do Acre (UFAC) na área de física geral e lotada no Centro de Ciências Biológicas e da Natureza (CCBN). É discente do Programa Institucional de Pós-Doutorado da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PIPD-UFRJ) junto ao Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física na orientação da Professora Deise Miranda Vianna. Possui Pós-Doutorado (2016) e Doutorado (2015) em Física Nuclear Teórica, no Instituto de Física, na Universidade Federal Fluminense (I.F.U.F.F.), Mestrado (2011) em Engenharia nuclear pelo Instituto Militar de Engenharia (IME) e graduação em Licenciatura em Física (2008) pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). É docente permanente credenciada no Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF) - Polo 59 e no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (MPECIM), ambos da UFAC. Coordena o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), subprojeto de Física ABI (Área Básica de Ingresso) da UFAC. Já coordenou importantes programas relacionados à formação inicial e continuada de professores de física: três edições do PIBID de Física (2017-2018; 2018-2020; 2020-2022), e dois mandatos do MNPEF/Polo 59 (2018-2020; 2020-2022), atuando também como membro do Conselho do MNPEF (2022). Compõem o corpo editorial da revista A Física na Escola (FnE), como Editora Adjunta. Desenvolve projetos de pesquisa, ensino e de extensão na área de ensino de física ou ciências, relacionados diretamente aos temas: jogos didáticos, ensino para estudantes com deficiência visual e mulheres nas ciências; bem como a formação inicial e continuada de professores de física ou ciências.

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Published

2025-05-22