The educational community participation in the management of a public school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2359-1382.2021.249727

Keywords:

gestão escolar; participação; diretor escolar

Abstract

This paper presents a study about the materialization of democratic participation for the functioning of the management of a public school from the perception of school principal. It seeks to understand the reflexes on the participatory practices and actions that guide the performance of the director’s work for joint action whit his peers around common objectives. A qualitative research of bibliographic and documentary nature was considered combined with case study and interview. This study showed that the participation of the school community in school management generates a feeling of sharing, encouraging them to face difficulties, being associated with the idea of recognition that everyone is responsible for the set of actions carried out at the school.

Author Biography

José Márcio Silva Barbosa, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Unidade de Divinópolis em Minas Gerais

Doutor em Educação. Professor da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) na unidade de Divinópolis em Minas Gerais. E-mail: jose.barbosa@uemg.br

References

BARROSO, J. Para o desenvolvimento de uma cultura de participação na escola. Coleção: Cadernos de Organização e Gestão Curricular. Editora: Instituto de Inovação Educacional, 1995.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional de n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em 07 de abril de 2016.

BRASIL, Lei n. 13.005, 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 de junho de 2014. Edição Extra. Disponível em http://www.planalto.gov.br/CCivil03/ato2011-2014/leiqL13005.htm. Acesso em 18 de maio de 2019.

CURY, C. R. J. Gestão democrática da educação: exigências e desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, São Bernardo do Campo, v. 18, n. 2, p. 163-174, jul./dez, 2002.

GUTIERREZ, G. L.; CATANI, A. M. Participação e gestão escolar: conceitos e potencialidades. In: FERREIRA, N. S. C. (org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. SP: Cortez, 2013, p. 75 – 94.

LIBÂNEO, J. C. Organização e Gestão da Escola: Teoria e Prática. São Paulo: Heccus editora, 2018.

LÜCK, H. A gestão participativa na escola. Petrópolis: RJ, Editora Vozes, 2011.

LÜCK, H.; FREITAS, K. S.GIRLING, R.; KEITH, S. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

PARO, V. H. Diretor escolar: educador ou gerente? São Paulo: Cortez, 2015.

LÜCK, H.; FREITAS, K. S.GIRLING, R.; KEITH, S. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Cortez, 2016.

SILVA, M. P. A participação da comunidade escolar na gestão democrática: Os mecanismos de participação. Especialização em Gestão Escolar do Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares CEAM, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2014.

Published

2021-06-28

Issue

Section

Artigos