Monitoring, attributes, functions and meanings of self-evaluations in Brazilian municipalities (2016-2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2359-1382.2024.263205

Keywords:

education evaluation, basic education, municipal education network

Abstract

This manuscript presents part of the findings of a broader study aimed at identifying the existence of municipal proposals for external and large-scale assessment by municipality, state and region of the country, as well as revealing any attributes, functions and meanings given to self-evaluation in Brazilian municipalities. The mapping revealed self-evaluation initiatives in all five regions of the country, especially in the Southeast. The study revealed municipal initiatives to evaluate: early childhood education; student performance in primary and secondary education; and institutional evaluation. The features of these evaluations reflect the circumstances outlined by educational policy and planning at the time the municipal evaluation was carried out. There are high expectations of municipal evaluations on the part of the municipal education departments, with functions and meanings associated with improving the quality of education, constituting initiatives marred by contradictions.

 

Author Biography

Larissa Martins Dantas, Rede Municipal de Educação de Maracanaú.

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Mestra em Educação Brasileira pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará (UFC) na Linha de Avaliação Educacional. Professora Efetiva da Rede Municipal de Educação de Maracanaú, atuando como Coordenadora Pedagógica na Educação Infantil e Anos Iniciais. Professora Formadora do Curso de Licenciatura em Pedagogia Modalidade EAD (UAB/UECE). Integra o Grupo de Pesquisa Politica Educacional, Gestão e Aprendizagem (GPPEGA/ UECE). Pesquisa e escreve sobre política educacional, gestão escolar, avaliação educacional e sistemas de avaliação.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: regulação e emancipação. São Paulo: Cortez, 2009.

ALAVARSE, Ocimar Munhoz; BRAVO, Maria Helene; MACHADO, Cristiane. Avaliações externas e qualidade na educação básica: articulações e tendências. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 12-31, 2013.

ANDRIOLA, Wagner Bandeira. Propostas estatais voltadas à avaliação do ensino superior brasileiro: breve retrospectiva histórica do período 1983-2008. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Madrid, v. 6, n. 4, p. 128-148, 2008.

BAUER, Adriana. Avaliação de redes de ensino e gestão educacional: aportes teóricos. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 1, p. 1-28, 2019.

BAUER, Adriana; HORTA NETO, João Luiz; SOUSA, Sandra Zákia Lian. Avaliação e gestão educacional em municípios brasileiros: mapeamento e caracterização de iniciativas em curso. Relatório final: resultados do Survey. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2016.

COSTA, Anderson Gonçalves; FREIRE, Arlane Markely dos Santos. Ideb, políticas educacionais e cultura de avaliação nos municípios do Ceará. Revista IMPA, Fortaleza, v. 3, n. 3, e022017, 2022.

COSTA, Anderson Gonçalves; VIDAL, Eloisa Maia; MONTE, Ana Lídia Lopes do Carmo; VIEIRA, Sofia Lerche. Políticas de avaliação externa e suas interfaces com as ações municipais: o caso de cinco municípios cearenses. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 13, p. 1-21, 2019.

DANTAS, Larissa Martins. Avaliação externa e prática docente: o caso do Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará (Spaece) em uma escola em Maracanaú-CE. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.

FREITAS, Dirce Nei Teixeira de; OVANDO, Nataly Gomes. A avaliação educacional em contextos municipais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 133, p. 963-984, 2015.

OLIVEIRA, Ana Gardenia Linard Sírio; COSTA, Anderson Gonçalves; VIDAL, Eloisa Maia. Avaliações municipais no Ceará: características e usos dos resultados. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 39, p. 274-299, 2021.

SILVA, Antônia Bruna da. Avaliações municipais no contexto educacional cearense: contornos, intenções e finalidades. 2019. 238 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.

SILVA, Antônia Bruna da; SOUSA, Sandra Zákia. Motivações para a criação de avaliação educacional em larga escala por municípios brasileiros. Revista Educação em Questão, Natal, v. 60, n. 64, p. 1-24, e-29326, 2022.

SILVA, Antônia Bruna da; FERNANDES, Maria Beatriz. Avaliações municipais: uma revisão bibliográfica (1990-2016). Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional, Santa Maria, v. 8, n. 17, p. 1-22, 2019.

VIEIRA, Sofia Lerche. Educação básica: política e gestão da escola. Fortaleza: Liber, 2008.

VOSS, Dulce Mari Silva; GARCIA, Maria Manuela Alves. O discurso da qualidade da educação e o governo da conduta docente. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 391-412, 2014.

WERLE, Flávia Obino Corrêa (org.). Avaliação em larga escala: foco na escola. São Leopoldo: Oikos; Brasília, DF: Liber, 2010.

Published

2024-11-14

Issue

Section

DOSSIÊ: Avaliação educacional e suas implicações políticas e pedagógicas para a Educação Básica