Environmental education in the perspective of school management: a scope review
DOI:
https://doi.org/10.51359/2359-1382.2022.253604Keywords:
environmental education; democratic school management; state of knowledgeAbstract
This study aimed to gather the perceptions of school managers of basic education about the dimensions of environmental education in Brazil. To this end, a literature scope review was developed, type state of knowledge, in the SciELO, Scholar Google and Web of Science databases, studies developed in Brazil, published in the last seven years. The Textual Discourse Analysis employed identified three emerging categories: environmental education as a tool for solving local environmental problems;environmental education as a disciplinary process in the classroom, and environmental education as a collaborative and engaging practice. Environmental education from the school management is little discussed, so it is essential greater investments in initial and continuing training for managers and teachers.
References
BORNIA, B. G.; ROYER, M. R. Pesquisas brasileiras em Educação ambiental que estão em voga atualmente: Uma análise de periódicos nacionais. Research, Society and Development, v. 9, n. 4, p. 1-20, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília, Conselho Nacional da Educação, 2012.
BRASIL. Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação ambiental e dá outras providências. Brasília, Diário Oficial, 1999.
CAGLIONI, E. et al. Educação ambiental nas unidades de ensino básico de Luiz Alves (SC): perfil e percepção docente. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n 1, p. 181-201, 2021.
CAPPONI, N. F. et al. Educação ambiental e Agenda 2030: percepção de gestores de uma rede de ensino básico e superior privado. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, p. 1-15, 2021.
CORDEIRO, L.; SOARES, C. B. Revisão de escopo: potencialidades para a síntese de metodologias utilizadas em pesquisa primária qualitativa. Boletim do Instituto de Saúde - BIS, v. 20, n. 2, p. 37-43, 2019.
CASTANGE, R. D.; MARIN, F. A. D. G. A educação ambiental e a escola no processo de construção da responsabilidade socioambiental. Colloquium Humanarum, v. 16, n. 2, p. 146-154, 2019.
COSTA, V. V. et al. Educação Ambiental: o papel dos gestores escolares. Saúde & Meio Ambiente, v. 7, n. 1, p. 41-54, 2018.
COSTA, A. V. R.; SOUZA, J. M. Percepção ambiental dos professores x análise do espaço vivido no município de Rorainópolis – Roraima. Revista Amazônica de Ensino de Ciências, v. 9, n. 19, p. 199-209, 2016.
DROSOS, D. et al. School Managers Perceptions towards Energy Efficiency and Renewable Energy Sources. International Journal of Renewable Energy Development, v. 10, n. 3, p. 573-584, 2021.
FERREIRA, L. S. P. et al. A Interdisciplinaridade na educação ambiental. Revista Transformar, v. 13, n. 1, p. 19-35, 2019.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2014.
OLIVEIRA, F. G.; SILVA, A. C. R. A Educação ambiental como meio de discutir o reflexo criminal ambiental. Revista Brasileira de Meio Ambiente, v. 8, n. 3, p. 137-147, 2020.
PELANDA, A. M.; BERTÉ, R. Educação Ambiental: construindo valores humanos através da educação. Curitiba: InterSaberes, 2021.
PITANGA, A. F. Educação ambiental e os entendimentos sobre sensibilização e conscientização. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 20, n. 2, p. 267-290, 2021.
RITA, F. S. et al. A educação ambiental na gestão escolar. In: SANTOS, C. S.; RITÁ, F. S.; BARBOSA, R. A. Vigilância e saúde ambiental: no contexto da educação. São Paulo: Científica digital, 2021. p. 14-23.
ROCHA, K. L.; AHLERT, A.; CARNIATTO, I. Área De Relevante Interesse Ecológico (ARIE) como espaço privilegiado para a educação ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 12, n. 4, p. 10-24, 2017.
ROSA, D. C.; KONRAD, O.; REHFELD, M. J. H. A Educação ambiental e a gestão escolar na percepção de diretores de escolas estaduais da 3ªCRE/RS. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 12, v. 2, p. 331-354, 2017.
ROSA, D. C.; KONRAD, O.; REHFELD, M. J. H. A educação ambiental na perspectiva da gestão escolar no Vale do Taquari/RS/Brasil. Estudo & Debate, v. 23, n. 2, p. 195-217, 2016.
SÁ, M. A.; OLIVEIRA, M. A.; NOVAES, A. S. R. A importância da Educação ambiental para o ensino médio. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 10, n. 3, p. 60-68, 2015.
SAMMARCO, Y. M.; RODRIGUEZ, I. B.; FOPPA, C. C. Educação ambiental, educação do campo e ambientalização escolar: diálogos entre diversas paisagens escolares. Ambiente & Educação, v. 25, n. 2, p. 310-340, 2020.
SANTOS, M. L.; SILVEIRA, Z. M. O papel do gestor escolar na mediação dos processos pedagógicos em uma gestão democrática. Criar Educação, v. 9, n. 1, p. 1-16, 2020.
SILVA, J. S.; CARVALHO, M. E. S. Reflexões sobre indicadores da efetividade da educação ambiental para a educação básica. In: CARVALHO, M. E. S. et al. Diálogos interdisciplinares nas ciências ambientais: ampliando olhares e perspectivas. São Cristóvão: Editora UFS, 2019. p. 23-38.
SILVA, K. P. M. et al. Educação ambiental e sustentabilidade: uma preocupação necessária e contínua na escola. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 1, p. 69-80, 2019.
SILVA, C.; NOGUEIRA, M. J. B.; PEREIRA, E. M. Educação ambiental e paisagismo: um olhar dos gestores da educação infantil no município de Santarém–PA. Revista Exitus, v. 5, n. 2, p. 138-156, 2015.
SOUSA, C. A. F. et al. Análise da viabilidade para aplicação de projetos de Educação ambiental do ponto de vista dos atores institucionais enquanto participantes. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 1, p. 272-282, 2018.
SOUSA, C. A. F. et al. A percepção ambiental de atores sociais de escolas públicas e privadas, em um bairro de João Pessoa (PB). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 12, n. 4, p. 180-191, 2017.
TELES, G. C.; TELES, M. A. C. Os desafios da gestão democrática nas escolas municipais de educação infantil do município de Barcarena-PA. Revista Administração Educacional - CE – UFPE, v. 11, n. 2 p. 93-106, 2020.
TOSCAN, T. S. C. Educação ambiental: desafios e perspectivas no contexto da Educação Básica. Novos Cadernos NAEA, v. 24, n. 1, p. 147-166, 2021.
VIEIRA, M. F.; SILVA, C. M. S. A Educação no contexto da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática de literatura. Brazilian Journal of Computers in Education, v. 28, n. 1, p. 1014-1031, 2020.
WOLF, R. A. P. Educação ambiental e gestão escolar: a responsabilidade social frente aos novos paradigmas da complexidade. Guarapuava: Editora Unicentro, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Administração Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos :- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attributin 4.0 International (CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).