O Discurso Sobre Práticas Democráticas em EAD
Abstract
Uma afirmação constante entre analistas do discurso pedagógico é a de que as aulas virtuais envolvem práticas mais democráticas que as aulas presenciais. Este trabalho busca discutir tal afirmação, baseando-se em dados de duas diferentes formas de interações pedagógicas pela internet: aula chat e interação pedagógica por e-mail.
References
AMARO, R. R. (s/d). A exclusão social hoje. Disponível em
www.triplov.com/ista/cadernos/cad_09/amaro.html. Data de acesso: 08/2006.
AOKI, K. 1995. Synchronous multi-users textual communication in international tele-collaboration. Disponível em http://www.firstmonday,dk/issues/issue2_11/Murphy. Data de acesso: 08/2006.
BARROS, K. S. M.; CRESCITELLI, M. F. C. 2007. Mídia Digital: Análise
Crítica do Discurso Eletrônico no Contexto Educacional. Comunicação apresentada no II Simpósio Internacional de Análise Crítica do Discurso, na Sessão Coordenada sobre Mídia: Análise Crítica de seus Discursos. São Paulo, USP — 08 a 10.08.07.
BELLONI, M. L. 1999. Educação a Distância. Campinas: Autores Associados.
CASTELLS, M. 2003. Internet e sociedade em rede. In: D. MORAES. Por
uma outra comunicação. RJ, Record, p. 255-288.
CETIC. 2007. 2a Pesquisa sobre o uso das Tecnologias da Informação e
da Comunicação no Brasil – ano 2006. Centro de Estudos sobre as Tecnologias da Informação e da Comunicação. Disponível em http://www.cetic.br. Data de acesso: 08/2007.
GOODIN, R. 1996. Inclusion and exclusion. Disponível em
www.brown.edu/Departments/Philosophy/homepages/estlund/goodin_review.pdf. Data de acesso: 08/2006.
LÉVY, P. 2003 [1a ed. 1999]. Cibercultura. São Paulo: Editora 34.
PAIVA, V. L. M. O. 2001. A sala de aula tradicional X a sala de aula virtual. In: Anais do Congresso da Associação de Professores de Língua Inglesa do Estado de Minas Gerais. Belo Horizonte, p. 129-145. Disponível também em http://www.veramenezes.com/textos.htm. Data de acesso: 06/2007.
SELFE, C. (s/d). Redefining literacy: the multilayered grammars of computers. Disponível em http://www.hu.mtu.edu/~cyselfe/texts/redefine.html. Data de acesso:
/2006.
SELFE, C.; SELFE JR., R. (s/d,). The Politics of the Interface: power and its exercise in electronic contact zones. Disponível em http://www.hu.mtu.edu/~cyselfe/texts/politics.html. Data de acesso:08/2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Kazue Saito Monteiro de Barros, Mercedes Fátima de Canha Crescitelli Fátima de Canha Crescitelli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.