“A propósito da metáfora” (1975), de Luiz Antônio Marcuschi: apontamentos para uma perspectiva sociocognitiva e interacional da metaforicidade
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2017.231275Abstract
Este texto tem por objetivo apontar tendências teóricas importantes para a reflexão atual sobre a metáfora anunciadas já em 1975 por Luiz Antônio Marcuschi em um ensaio intitulado “A propósito da metáfora”, retomada em 2000. Dentre esses tendências, importantes para o estudo sociocognitivo do fenômeno, apontamos o papel da comparação na constituição da metáfora, a relação da metáfora com teorias do conhecimento e a identificação do escopo de compreensão da figuratividade: o uso real da linguagem e a atividade comunicativa.
References
ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: Nova Cultural, 1999.
ARISTÓTELES. Retórica. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2005.
BERBER SARDINHA, Tony. Metáfora. São Paulo: Parábola, 2007.
BLACK, Max. Metaphor. In: Models and metaphor. Ithaca: Cornell University Press, cap. 3, 1962.
BLACK, Max. More About Metaphor. In: ORTONY, Andrew (ed). Metaphor and Thought. New York: Cambridge University Press, 1993.
CAMERON, Lynne. Identifying and describing metaphor in spoken discourse data. In: Cameron, Lynne; LOW, Graham. Researching and applying metaphor. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
CAMERON, Lynne. Confrontation or complementarity? Metaphor in language and cognitive metaphor theory. Annual Review of Cognitive Linguistics v. 5, p. 107-136, 2007.
CAMERON, Lynne.; DEIGNAN, Alice. The emergence of metaphor in discourse. Applied Linguistics, [s.l.], v. 4, n. 27, p. 671-690, 2006.
CAMERON, Lynne; MASLEN, Robert (Orgs.). Metaphor analysis: research practice in applied linguistics, social sciences and the humanities. Londres: Equinox, 2010.
CARVALHO, Maria do Socorro Fernandes de. Poesia de agudeza em Portugal. São Paulo: Edusp, 2007.
CHARTERIS-BLACK, Jonathan. Corpus Approaches to Critical Metaphor Analysis. Basingstoke: Palgrave, 2004.
CONTENÇAS, Paula. A eficácia da metáfora na produção da ciência – o caso da genética. Lisboa. Instituto Piaget, 1999.
CORMAC. Mac. A Cognitive Theory of Metaphor. MIT Press, Cambridge, 1990.
DEIGNAN, Alice. Metaphor and Corpus Linguistics. Amsterdam: John Benjamins, 2005.
DUIT, Reinders. On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, v. 75, n. 6, p. 649-672, 1991.
FAUCONNIER, Gilles.; TURNER, Mark. The way we think: conceptual blending and the mind’s hidden complexities. New York: Basic Books, 2002.
FORCEVILLE, Charles. Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: agendas for research. In: KRISTIANSEN, Gitte; ACHARD, Michel; DIRVEN, René; IBÁÑES, Francisco J. Ruiz de Mendoza (eds.), Cognitive Linguistics: Current Applications and Future Perspectives. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 379-402, 2006.
FORCEVILLE, Charles. Why and how study metaphor, metonymy, and other tropes in multimodal discourse? In: SOARES DA SILVA, Augusto; CÂNDIDO MARTINS, J; MAGALHÃES, Luísa; GONÇALVES, Miguel (eds.), Comunicação, Cognição e Media. Braga: Aletheia, Publicações da Faculdade de Filosofia da Universidade Católica Portuguesa, p. 41-60, 2010.
GENTNER, Dedre. Structure-mapping: a theoretical framework for analogy. Cognitive Science, v. 7., p. 155-170, 1983.
GENTNER, Dedre. The mechanisms of analogical learning. In: VOSNIADOU, Stella; ORTONY, Andrews (Eds.), Similarity and analogical reasoning, p. 199-241. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
GIBBS, Raymond W. Evaluating conceptual metaphor theory. Discourse Processes, v. 48, n. 8, p. 529-562, 2011.
GOFFMAN, Erving. Frame analysis. New York: Harper & Row, 1974.
GRADY, Joseph Edward. Foundations of meaning: primary metaphors and primary scenes. Tese PhD. University of California at Berkley, Departament of Linguistics, Berkley, 1997.
HANSEN, João Adolfo. Alegoria: construção e interpretação da metáfora. São Paulo: Atual, 1986.
KÖVECSES, Zoltán. Metaphor: a practical introduction. New York: Oxford, 2002.
KÖVECSES, Zoltán. Metaphor in Culture. Universality and Variation. Oxford: Oxford University Press, 2005.
LAKOFF, George. Women, fire and dangerous things: What Categories Reveal about the Mind. Chicago: The University of Chicago Press, 1987.
LAKOFF, George; TURNER, Mark. More than cool reason: a field guide to poetic metaphor. Chicago: The University of Chicago Press, 1989.
LAKOFF, George. The contemporary theory of metaphor. In: ORTONY, Andrew (ed). Metaphor and Thought. New York: Cambridge University Press, 1993.
LAKOFF, George. Philosophy in the Flesh. New York: Basic Books, 1999.
LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Metáforas da vida cotidiana. Campinas, SP: Mercado de Letras; São Paulo: Educ, 2002.
LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Metaphors we live by. Chicago: The University of Chicago Press, 1980.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. A propósito da metáfora. Revista de estudos da linguagem, Belo Horizonte, v.9, n.1, p.71-89, 2000.
MOURA, Heronides Maurílio de Melo. Desfazendo dicotomias em trono da metáfora. Revista de estudos da linguagem. Belo Horizonte, v. 16, n. 1, p. 179-200, 2008.
OLBRECHTS-TYTECA, Lucie; PERELMAN, Chaïm. Os âmbitos da argumentação. In: OLBRECHTS-TYTECA, Lucie; PERELMAN, Chaïm. Tratado da argumentação: a nova retórica. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
ORTONY, Andrew (ed.). Metaphor and thought. New York: Cambridge, 1993.
PERELMAN, Chaïm. OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da Argumentação: a nova retórica. 2ª edição. Trad. de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
RICHARDS, Ivor Armstrong. The Philosophy of Rhetoric. New York and London: Oxford University Press, 1936.
SALOMÃO, Maria Margarida Martins. A questão da construção do sentido e a revisão da agenda dos estudos da linguagem. Veredas ,v. 4, p. 61-79, 1999.
SOLOMON Joan. Children's explanations. Oxford Review of Education. v. 12, n. 1, p. 41–51,1986.
SEMINO, Elena. Metaphor in Discourse. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
SOARES DA SILVA, Augusto; LEITE, Jan Edson Rodrigues (orgs.). 35 anos de Metáforas da Vida Cotidiana, Edição Temática da Revista Investigações – Linguística, Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal de Pernambuco. Recife, Brasil: Universidade Federal de Pernambuco, 2015.
SOARES DA SILVA, Augusto. A linguística cognitiva - Uma breve introdução a um novo paradigma em linguística. Revista portuguesa de humanidades, v. 1, nº 1-2, p. 59-101, 1997.
STEEN, Gerard J. The Contemporary Theory of Metaphor – Now new and improved! Review of Cognitive Linguistics. v. 9, n. 1, p. 26-64, 2011.
TANNEN, Debora; WALLAT, Cynthia. Enquadres interativos e esquemas de conhecimento em Interação: Exemplos de um exame/consulta médica. In: RIBEIRO, Branca; GARCEZ, Pedro. (org.). Sociolingüística Interacional. Porto Alegre: Age, 120-14, 1998.
TOMASELLO, Michael. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2003 (1999).
VAN DIJK, Teun Adrianus. Context and language. Discourse and context: a socio-cognitive approach. Cambridge University Press. 2008.
VAN DIJK, Teun Adrianus. Discourse and Knowledge - a sociocognitive approach. 1. ed. Cambridge: Cambridge University Press, v. 1, 2014.
VEREZA, Solange Coelho. Exploring metaphors in corpora: a study of ‘war’ in corpus generated data In: ZANOTTO, Mara Sophia. et al. Confronting metaphor in use: an applied linguistic approach. Amsterdam: J. Benjamins, p. 163-178, 2008.
VEREZA, Solange Coelho. O lócus da metáfora: linguagem, pensamento e discurso. Cadernos de Letras da UFF, n. 41, p. 199-212, 2010.
VEREZA, Solange Coelho (Org.). Sob a ótica da Metáfora: tempo, conhecimento e guerra. Niterói: Editora da UFF, 2012.
VEREZA, Solange Coelho. Entrelaçando frames: a construção do sentido metafórico na linguagem em uso. Cadernos de Estudos Linguísticos, n. 1, v. 55, p. 109-25, 2013.
VOSNIADOU, Stella. Analogical reasoning as a mechanism in knowledge acquisition: a developmental perspective. In: VOSNIADOU, Stella; ORTONY, Andrew (Eds.), Similarity and Analogical Reasoning, pp. 413-437. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
VOSNIADOU, Stella.; ORTONY, Andrew. Similarity and analogical reasoning: a synthesis. In: VOSNIADOU, Stella; ORTONY, Andrew (Eds.), Similarity and analogical reasoning, pp. 199-241. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Edwiges Maria Morato, Nathália Luiz de Freitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.