A paisagem sonora em O Pêndulo do Relógio, de Charles Kiefer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2175-294x.2020.245159

Keywords:

music and literature, soundscape.

Abstract

This essay analyzes the soundscape in the novel O Pêndulo do Relógio,by Charles Kiefer. The objective is to evidence in which way the sounds in the narrative interfere in the development of the plot and the actions of the characters. The theoretical base comes from the Canadian composer Raymond Murray Schafer (2001) in histext The Tuning of the World, where the concept of soundscape is defined, and lately applied in the analyzis of the literary text, used by Werlang (2011) in his studies of the music in the works of Érico Veríssimo.

Author Biographies

Viviane Aparecida Pandolfo Debortolli, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria - Pesquisa sobre paisagem sonora - Estudos Literários

Gérson Luís Werlang, Universidade Federal de Santa Maria

Professor do Departamento de de Música, da Pós-Graduação em Música e do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFSM. Pesquisa as interações entre Música e Literatura. Polifonia Bahktiniana e Literatura Gótica e Fantástica.
Brasil

Bacharel em Música, Especialista em Educação Musical, Mestre em Música, Doutor em Letras, Pós-Doutor em Literatura Comparada

References

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulações. Editora Galilée, 1981.

DEBORTOLLI, Viviane Aparecida Pandolfo; WERLANG, Gérson Luís. A paisagem sonora como elemento constitutivo do conto “O Poncho”, de Charles Kiefer. In: Eixo Roda, Belo Horizonte, v. 29, n. 1, p. 255-274, 2020

FERRARETTO, Luiz Artur. Rádio: o veículo, a história e a técnica. Porto Alegre: Sagra Luzzato, 2001.

HOHLFELDT, Antônio. Trilogia da campanha: Ivan Pedro de Martins e o Rio Grande do Sul invisível / Antônio Hohlfeldt, Porto Alegre: IEL: EDIPUCRS, 1998.

KIEFER, Charles. O pêndulo do relógio. 6. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1994.

KIEFER, Charles. Charles Kiefer discute sua obra e fala sobre o porquê de ter assumido a função de retratar o minifúndio alemão no RS. [Entrevista disponibilizada em 24/04/2013]. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/cultura-e-lazer/noticia/2013/05/charles-kiefer-discute-sua-obra-e-fala-sobre-o-porque-de-ter-assumido-a-funcao-de-retratar-o-minifundio-alemao-no-rs-4148409.html. Entrevista concedida a Fernando Gomes. Acesso em: 4 jul. 2018

SCHAFER, R. Murray. A afinação do mundo. 2. ed. São Paulo: UNESP, 2011.

STEVENSON, Robert Louis. Markheim. Tradução de Araújo Nabuco. In: Maravilhas do conto inglês. São Paulo: Cultrix, 1959.

TAVARES, Enéias Farias. A Crise Econômica de 30 no Brasil e nos EUA: Homens como Ratos na Prosa de Dyonélio Machado e John Steinbeck. Expressão – Revista do Centro de Artes e Letras. Santa Maria: UFSM (2), jul/dez, 2007.

VERISSIMO, Erico. O continente I. 31. ed. São Paulo: Globo, 1995.

WERLANG, Gérson Luís. A música na obra de Erico Verissimo: Polifonia, Humanismo e Crítica Social. Passo Fundo: Méritos, 2011.

Published

2020-12-08

How to Cite

Debortolli, V. A. P., & Werlang, G. L. (2020). A paisagem sonora em O Pêndulo do Relógio, de Charles Kiefer. Revista Investigações, 33(1). https://doi.org/10.51359/2175-294x.2020.245159

Issue

Section

Artigo - Literatura (seção livre)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.