The Importance Of Knowledge Of Attention Deficit And Hyperactivity Disorder (ADHD) In Early Childhood Education For The Development Of Appropriate Learning

Authors

Keywords:

ADHD, early childhood education teachers, education

Abstract

This article sought to identify what Early Childhood Education (EI) teachers understand about Attention Deficit Disorder/ADHD, emphasizing the importance of knowing this disorder, its negative aspects of
learning so that they can develop an appropriate activity for each child. For this, we define ADHD, explain
its symptoms, and its impacts on learning, followed by a qualitative research carried out through a bibliographic research linked to a directed interview conducted with early childhood education teachers, seeking to know what they understand about this disorder and what their implications for learning. Based on what was collected, we seek to clarify concepts in order to elucidate doubts and also to show the EI teachers how important it is to know about this disorder in order to perform their work in the classroom
so that they can serve each student properly.

Author Biography

Ana Paula de Albuquerque Brasil, Universidade Federal de Pernaambuco -UFPEUniversidade Mauricio de Nassau -UNINASSAU

Educação, Pedagogia, Psicopedagogia

References

American Psychiatric Association (APA). Manual diagnóstico e estatístico de

transtornos mentais – DSM 5. M. I. C. 5ª ed. Porto Alegre: Artmed [internet].

BOSSA, Nádia Aparecida. Dificuldades de aprendizagem: o que são? Como tratalas? Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017.

Disponível em:

http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 25/05/2021.

BRASIL. Projeto de Lei nº 7081/2010. Dispõe sobre o diagnóstico e o tratamento da dislexia e do Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade na educação

básica. Brasília: Senado Federal, 2010. Disponível em:

https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=node0lupm8uoydshl4xnpo7ap6hb79686293.node0codteor=752565&filename=PL+7081/2010>. Acesso em: 20 out. 2020

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases

da Educação Nacional. Brasília: Presidência da República. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394compilado.htm>. Acesso em: 20 out.2020.

CAMARGO, Walter Júnior.; HOUNIE, Ana G. Manual Clínico do Transtorno de

Déficit de Atenção e Hiperatividade. Minas Gerais: editora Info Ltda., 2005.

FREIRE, Paulo Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo:

Olho d’água, 1993. _. A importância do ato de ler, 1993.

GRAY, Alice. História para o coração do professor. Organizado por Alice Gray;

(Tradução de Maria Emília de Oliveira). São Paulo: Hagnos; 2004.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e

criatividade. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

NASCIMENTO, Maria Inês Corrêa, et al. Manual Diagnóstico e Estatístico de

Transtornos Mentais: DSM-5. 5ª Edição. Porto Alegre: Artmed, 2014.

ROTTA, Newra Tellechea; OHWEILER, LYgia; RIESGO, Rudimar dos Santos.

Transtornos da Aprendizagem: abordagem neurobiológica e multidisciplinar.

ªEdição. Porto Alegre: Artmed, 2016.

SILVA, Ana Beatriz Barbosa. Mentes inquietas: TDAH: desatenção, hiperatividade e

impulsividade. São Paulo: Globo, 2014.

THIOLLENT, Michel. Crítica metodológica, investigação social e enquete

operária. 5a ed. São Paulo: Polis; 1987.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17a ed. Petrópolis,

RJ: Vozes; 2014.

Published

2022-11-10

Issue

Section

Jovens Pesquisadores/as