Memories of a basic education teacher in the constitution of her teaching identity: narratives of experiences in the specialization course in teaching residency at the Pedagogical Center / EBAP / UFMG

Authors

  • Sandra Garcia Costa Prefeitura Municipal de Belo Horizonte
  • Amanda Fonseca Soares Freitas Universidade Federal de Minas Gerais
  • Luiz Gustavo Nicacio Universidade Federal de Minas Gerais

Keywords:

Teaching identity, Teacher training, Autobiographical research

Abstract

This paper presents the experience report of a teacher working in the municipal network of Belo Horizonte, as part of her training process in the Specialization Course in Teaching Residence for the Training of Basic Education
Educators at the Centro Pedagógico of UFMG. The text highlights the process of constituting their professional
identity, which is revealed through the narratives of their experiences during the course. In the light of the
theoretical framework, we seek to discuss the concept of teaching identity from the perspective of constant
construction and movement, in view of the multiple influences and practical experiences. We consider that the
theme of teaching identity is closely related to life history, to the experiences that the teacher had even before her
professional choice and to the choices she was making throughout her career, to the exchanges and training
processes carried out.

Author Biographies

Sandra Garcia Costa, Prefeitura Municipal de Belo Horizonte

Professora da rede Municipal de Belo Horizonte

Amanda Fonseca Soares Freitas, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora e mestre em Educação, Licenciada em Educação Física, professora de Educação Física do Centro Pedagógico da UFMG

Luiz Gustavo Nicacio, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando em Estudos do Lazer; Mestre em estudos do Lazer, Licenciado em Educação Física. Professor de Educação Física do Coltec da UFMG

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Texto: Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. (História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, n. 14 p. 79-95, set. 2003.

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n.19, p. 20-28, Apr. 2002.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999. (p. 15 a 34)

ROGERS, Carl R. Tornar-se pessoa. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

TARDIF, Maurice. Saberes docente e educação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Indisciplina e disciplina escolar – Fundamentos para o trabalho docente. São Paulo: Cortez, 2009.

Published

2020-12-22