The use of playful tools in geometric design: facilitator of the teaching-learning process

Authors

  • Renata Ines Burlacchini Passos da Silva Pinto
  • Maria Paula Dunel Universidade Federal da Bahia
  • Bartira Brandão da Cunha

Keywords:

geometric draw, teaching, learning, playfulness

Abstract

Since the mid-nineteenth century, in Brazil, the discipline of Geometrical Drawing has been deeply
ostracized in the context of elementary and secondary education, triggering the emergence of
generations of students with clear difficulties in visualizing the image and understanding geometric
shapes., which can lead to a decline in school performance in the study and teaching of geometry in general. Geometric drawing is sometimes charged in some higher education and technical courses, where it is usual to observe students' difficulties in solving problems that can be solved through the
application of geometry. In this context, the extension course entitled “HOW TO MAKE? Rediscovering
a taste for geometric design”, in the context of public schools, from 2018 to 2021, in order to contribute to a better understanding of the discipline. For the present work, a qualitative and exploratory research was carried out, which focused on understanding the behavior of a certain group of students. From the
collection of data from the first six editions of the course, the results show very satisfactory numbers and positive points when the course was held in the classroom mode. In the course of the course in the remote mode, despite a high dropout rate, one can see a lot of satisfaction on the part of the graduating students.

References

ALMEIDA, N.P. Educação Lúdica. Teorias e Práticas. Volume 1 - Reflexões e Fundamentos – 1. ed. – São Paulo: Edições Loyola, 2013. ISBN 978-85-15-04007-0.

BRASIL. PORTARIA nº. 188. Declara Emergência em Saúde Pública de Importância Nacional (ESPIN) em decorrência da Infecção Humana pelo novo Coronavírus (2019-nCov). Diário Oficial da União: 04/02/2020. Edição: 24-A. Seção: 1 – Extra. P.1. Brasília, DF, 02 de fevereiro de 2020.

BRASIL. Lei no 4024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, Congresso Nacional.

DUNEL, M.P; ALMEIDA, I.J. Application of health protocols for the resumption of activities in architecture and engineering projects with the aid of digital technology for post- pandemic in. VI international symposium on innovation and technology (SIINTEC), 2020.

GELSLEICHTER, F. Desenho Geométrico Virtual: Elaboração e implementação de problemas do módulo básico. Monografia (Graduação em Matemática). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 1999.

GRÜBEL, M.J; BEZ, R.M. Jogos Educativos. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação. Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação (CINTED) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). v. 4, n. 2, 2006. ISSN 1679-1916.

MATREIRO, A. A desmistificação da geometria por meio da ludicidade: Geoplano como ferramenta facilitadora para o ensino e aprendizagem. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual Paulista - Júlio de Mesquita Filho, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, 2018, 79 f.: il., tabs.

NASCIMENTO, M.F; VIANA, L.G.L; SILVA, A.A; SOUSA, O.B. A inserção da disciplina desenho geométrico no Ensino fundamental das escolas de angical do piauí: Contribuições no ensino de geometria plana. In. VI Congresso Nacional de Educação (CONEDU), 2019.

PINTO, C.M.F.; PINTO, G.C.; BERNARDI, L.M.; SILA, S.L. APLICAÇÃO DE MÉTODOS ALTERNATIVOS NO ENSINO DA GEOMETRIA PLANA. Anais do Seminário de Pesquisa e Inovação Tecnológica - SEPIT, [S.l.], feb. 2019. ISSN 2594-7605. Disponível em: <http://periodicos.iftm.edu.br/index.php/sepit/article/view/529>. Acesso em: 24 Oct. 2021.

PÓLA, M.C.R; MONTEIRO, G.C.R MACHADO, S.R.B. Aprender e ensinar geometria descritiva: do presencial ao virtual. Rev. Brasileira de Expressão Gráfica. Vol. 8, No. 2, 2020.

RODRIGUES, S.L. Jogos e brincadeiras como ferramentas no processo de aprendizagem lúdica na alfabetização / Dissertação (mestrado) - Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação, 2013. i x, 97 f.: i l.; 30 cm.

ZUIN, E. Da régua e do compasso: as construções geométricas como um saber escolar no Brasil. Dissertação (mestrado)– Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2001.

Published

2022-04-28

Issue

Section

Relatos de Experiências