Digital technologies and English language learning: the production videos to promote meaningful learning of English

Authors

Keywords:

production of videos, meaningful learning, english language learning

Abstract

This research aims to present an experience report on the production of videos as a pedagogical tool to develop meaningful learning in the English language. Its methodological basis involved a qualitative
study, through a participant research. In this research, a group of students from a federal public school has been part of a didactic sequence based on the Meaningful Learning Theory, the theoretical basis of this study. The results of the investigation have shown that the production of videos contributes to the English language meaningful learning, enlarging both the repertoire and the
linguistic and communicative competence of the participants. Limitations of the study included an insufficiency of research in the English teaching and learning field and therefore further studies on this
methodological deficiency should be conducted to confirm this hypothesis 

Author Biographies

Alessandra Simone do Prado Siqueira, UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO

Professora do Ensino Básico e Superior.                              Atua como professora do Ensino Básico no Colégio de Aplicação da UFPE e como coordenadora e professora da Pós- Graduação da Cling- Coordenação de Línguas para Internacionalização da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

Patrícia Smith Cavalcante, UFPE

Coordinator, researcher and teacher of Post-graduation in Mathematics and Technological Education (EDUMATEC), Federal University of Pernambuco, Brazil. PhD at Newcastle University (UK).

Kátia Aparecida da Silva Aquino, UFPE

Possui pós-doutorado em Educação Tecnológica pelo programa de Pós Graduação em Educação Matemática e Tecnológica (EDUMATEC) da Universidade Federal de Pernambuco (2014). É professora Titular do Colégio de Aplicação/Centro de Educação, membro do Programa de Pós Graduação em Tecnologias Energéticas e Nucleares (PROTEN-DEN-CRCN/NE) e do Programa de Mestrado Profissional em Rede Nacional de Ensino das Ciências Ambientais (PROFCIAMB). É líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Aprendizagem Significativa (GEPAS). Atualmente é bolsista de produtividade em Desenvolvimento Tecnológico e Extensão Inovadora do CNPq.

References

AUSUBEL, D. P. The acquisition and retention of knowledge: A cognitive view. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2000.

AQUINO, K. A. S.; CAVALCANTE, P. S. Análise da Construção de Conhecimento Significativo Utilizando a Produção de Curtas Metragens no ensino de Química Orgânica. Revista Eletrônica de Enseñanza de las Ciências, [s. l.], v.16, n.1, p. 117-131, 2017.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BERGALA, A. A hipótese-cinema. Rio de Janeiro: Booklink; CINEAD-LISE-FE/UFRJ, 2008.

BRAGA, D. B. Ambientes Digitais: reflexões teóricas e práticas. São Paulo: Cortez, 2013.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: maio 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio.

Brasília: MEC/SEMTEC, 2017.

CAZDEN, C. et al. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review; v. 66, p. 60-92, 1996.

COPE, B.; KALANTZIS, M. “Multiliteracies”: New Literacies, New Learning. Pedagogies: An International Journal, [s.l.], v. 4, p. 164-195, 2009.

DEWEY, J. Democracy and Education. New York: The Macmillan Company, 1916.

DONAGHY, K.; XERRI, D. (eds.). The Image in English Language Teaching. Floriana (Malta): ELT Council; Ministry for Education and Employment, 2017.

DUDENEY, G.; HOCKLY, N. How to Teach English with Technology. England: Pearson/Longman, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 1987.

Published

2023-08-09