Pedagogical RPG in a virtual environment: A remote activity experience in a time of Pandemic

Authors

Keywords:

pedagogical RPG, virtual RPG, physics teaching, teaching in the pandemic

Abstract

During the height of the Covid-19 pandemic, when all schools were closed, CAp-UFPE sought to bring
its students together through integrative activities with voluntary participation, in online meetings. In this paper, we present the results of one of these activities, in which we use the pedagogical roleplaying game in a virtual and distance environment, using specialized applications and websites such as Google Meet and Roll20. The participants, twelve students from the first grade of high school, were all volunteers for the activity. The remote session with the RPG was a pleasant experience for everyone and proved to be essential to bring cheer to the students, who were living a routine of social isolation, according to their own words. However, the use of activities with the pedagogical RPG in a virtual environment with an entire class can present logistical and human challenges for its realization.

Author Biography

Ricardo Ribeiro do Amaral, Universidade Federal de Pernambuco

Licenciado em Física; Mestre em Ensino das Ciências; Doutor em Educação Tecnológica. Professor de Fìsica desde 2000; Pesquisador sobre RPG e Jogos na Educação.

References

AMARAL, R. Uso do RPG pedagógico no ensino de Física. 2008. 170 f. Dissertação (Mestrado em Ensino das Ciências) – Universidade Federal Rural de Pernambuco. Recife: UFRPE, 2008.

AMARAL, R. RPG na escola: aventuras pedagógicas. Recife: Ed. Universitária, 2013.

AMARAL, R. RPG na escola, 2016. Aventura pronta: a torre de cristal. Disponível em <https://www.rpgnaescola.com.br/downloads-material-extra/ >. Acesso em: 21 de Out. de 2021.

GALLINA, P; AZEVEDO, T. Porvir, 2020. Professores de História levam jogos de RPG para outras disciplinas durante a quarentena. Disponível em < https://porvir.org/professores-de-historia-levam-jogos-de-rpg-para-outras-disciplinas-durante-a-quarentena/>. Acesso em: 06 de Out. de 2021.

MARCATTO, A. Saindo do quadro: uma metodologia lúdica e participativa baseada no roleplaying game. 2.ed. São Paulo: A. Marcatto, 1996.

MESQUITA, J. Ensino de História e jogos digitais: experiência com RPGAD para o ensino da independência do Brasil na Bahia. 2018. 206 f. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) – Universidade do Estado da Bahia. Salvador: PPGEDUC, 2018.

PAVÃO, A. A aventura da leitura e da escrita entre mestres de roleplaying game. 2. Ed. São Paulo: Devir, 2000.

Published

2023-08-09