A A utilização da sala de aula invertida nas aulas de Física da Residência Pedagógica

THE USE OF THE FLIPPED CLASSROOM IN PHYSICS CLASSES AT THE PEDAGOGICAL RESIDENCE

Authors

Keywords:

Ensino de Física. Sala de Aula Invertida. Docência.

Abstract

The use of active methods in the teaching process represents a response to the need for flexibility in teaching and learning. This study aimed to apply and analyze the feasibility of using the flipped classroom methodology at CETI Mario Martins school, located in the city of Picos. The nature of this study is bibliographical and qualitative, in which we sought to carry out an action research, where it was possible to identify and validate the importance of using active methods in the classroom, exceptionally in physics classes in high school. During the presentations, it was observed that all students in both groups mastered the content and presented in a very satisfactory manner, where in addition to presenting the concepts and examples, both groups also presented low-cost experiments to conclude their presentations. The experience carried out in the context of the Pedagogical Residency Program showed that the exchange of experiences between experienced teachers and students contributes significantly to the improvement of pedagogical practices, stimulating innovation and student protagonism in the learning process.

References

ALECRIM, J. L. Uso de métodos ativos como ferramenta no Ensino de Física a alunos com dificuldades de aprendizagem. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2018.

CONFORTIN, C. K. C.; IGNÁCIO, P.; COSTA, R. M. Uma aplicação da sala de aula invertida no ensino de física para a Educação Básica. Revista Educar Mais, v. 2, n. 1, 2018.

CORRÊA, G. C. G.; DE CAMPOS, I. C. P.; ALMAGRO, R. C. Pesquisa-ação: uma abordagem prática de pesquisa qualitativa. Ensaios pedagógicos, v. 2, n. 1, p. 62-72, 2018.

DA SILVA, M. M.; DE OLIVEIRA, G. S.; DA SILVA, G. O. A pesquisa bibliográfica nos estudos científicos de natureza qualitativos. Revista Prisma, v. 2, n. 1, p. 91-103, 2021.

DA SILVEIRA JUNIOR, C. R. Sala de aula invertida: por onde começar? 2020.

DE FREITAS, R. M.; OLIVIER, L. B. Formação continuada de professores como aprimoramento da prática docente através do uso de metodologias ativas e tecnologias digitais.

DE OLIVEIRA, G. S.; MIRANDA, M. I.; DOS SANTOS SAAD, N. Metassíntese: uma modalidade de pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP, v. 19, n. 42, 2020.

DEPONTI, M. A. M.; BULEGON, A, M. Uma revisão de literatura sobre o uso da metodologia sala de aula invertida para o ensino de física. Vidya (ISSN 2176-4603), 2018.

DOS SANTOS, L. A. B.; CANDIDO, R. A. O. A Formação Continuada de Professores da Educação de Jovens e Adultos como aprimoramento da prática docente. Revista Eixos Tech, v. 11, n. 2, 2024.

FERRARI, A. A. et al. Residência pedagógica: o uso de metodologias ativas para o aprimoramento do processo de alfabetização de estudantes dos anos iniciais do ensino fundamental. Mimesis, Bauru, v. 40, n. 2, p. 231-246, 2019.

GUIMARÃES, F. et al. Métodos ativos de ensino aliados com tecnologia para a prática de ensino: um relato de experiência. In: Anais do XXIV Workshop de Informática na Escola. SBC, 2018. p. 333-342.

OLIVEIRA, T. E.; ARAUJO, I. S.; VEIT, E. A. Sala de aula invertida (flipped classroom): inovando as aulas de física. Física na escola. São Paulo. Vol. 14, n. 2 (out. 2016), p. 4-13, 2016.

PEREIRA, Z. T. G.; DA SILVA, D. Q. Metodologia ativa: Sala de aula invertida e suas práticas na educação básica. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v. 16, n. 4, p. 63-78, 2018.

SCHNEIDERS, L. A. O método da sala de aula invertida (flipped classroom). Lajeado: ed. da UNIVATES, 2018

Published

2025-09-30